Femeia a sunat la 112 după ce a fost bătută de soferul unui microbuz în autogara din Zalău. Femeia avea în brațe un bebeluș de numai câteva luni și un alt copil de câțiva ani, în momentul în care a fost agresată.
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a inițiat o serie de demersuri, după ce în spațiul public au apărut înregistrări cu o operatoare a Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) din Zalău, care a avut un comportament jignitor la adresa unui femei care a apelat serviciul 112.
Redăm mai jos transcrierea discuției telefonice:
Operator 112: 112 ce urgență aveți?
Apelant: Alo, bună ziua. Aș vrea să vină poliția, doamnă, un șofer de-aicea mi-o omorât copilul aicea cu mătura.
Operator: Ascultă-mă. Acuma o pornit, acuma o pornit.
Operator: Alo, alo. Draga mea. Draga mea. Da. Operator: În ce… unde sunteți? (Un copil plângând pe fundal)
Apelant: Vin de la spital, doamnă, și n-o vrut să mă ieie nici cum.
Operator: Deci n-am înțeles nimica. Doamnă!
Apelant: Și m-o bătut cu mătura, doamnă. (Se aud plânsete de copil)
Operator: Cine te-o bătut cu mătura?
Apelant: Șoferul ăla. Și mi-o lovit copilul doamnă. Aicea pe stradă.
Operator: Hereclean sau unde sunteți? (Plânsete de copil pe fundal)
Apelant: Aicea la gară doamnă, aici în Zalău. Aici în centru.
Operator: Băiii, femeieeee!
Apelant: Da.
Operator: Cum te cheamă?
Apelant: Moldovan Florica
Operator: Florica Moldovan, da?
Femeia: Da.
Operator: Localitate, stradă, număr?
Florica: Cuceu, 294. N-o vrut să mă ieie.
Operator: Alo, tu femeie, tu ești nebună? Ești cu capul? Spune-mi în ce localitate te afli. [Notes: Florica: În Zalău, doamna, în Zalău.
Operator 112: Deci ești în Zalău?
Florica: Da.
Operator 112: Unde mai exact, pe ce stradă ești în Zalău?
Florica: Poftim?
Operator 112: În ce stradă ești în Zalău?
Florica: Aicea, doamnă, la gară la… Aicea la autogară. (Pe fundal se aude o altă operatoare: Vorbiți vă rog)
Operator 112: În autogară?
Florica: Da.
Operator 112: Tu femeilor, tu femeilor, tu, voi sunteți toate cu capul acolo? De ce urlați în halul ăsta că nu înțelege nimeni ce vreți.
Florica: Doamnă, o sărit la mine.
Operator 112: Credeți că dacă faceți…
Florica: Și copilul mi-i pe jos.
Operator 112: Alo.
Florica: Da.
Operator 112: Copilul are nevoie de îngrijiri medicale?
Florica (disperată): Da mi-o lovit copilul, doamnă
Operator 112: Tu femeie, eu te-am întrebat dacă îi trebe ambulanță!
Florica: Nu-i trebe, nu-i trebe.
Operator 112: Încheie cu țigănia asta și nu mai urla! Da??? Deci ești în autogara din Zalău?
Acum intră pe fir Mândra, femeia care a sărit în apărarea Floricăi :
Alo? Polițist: Da, poliția.
Operator 112: Femeie, ești în autogara din Zalău? Repet întrebarea.
Mândra: Da, doamnă.
Operator 112: Vorbește la poliție că vorbiți ca ciorile.
Mândra: Bine că vorbim ca ciorii, ca ciorii vorbim.
Operator 112: Trăzni-v-ar! Du-te drecu! (către polițist): Vorbiți poliția vă ascultă.
Polițist: Da.
Mândra: Bună ziua, domnu.
Polițist: Da, bună ziua.
Mândra: Aicea am fost de față în autogară la Cento că așteptam să îmi vină un pachet.
Polițist: Ce urgență ai? Lasă-mă cu poveștile!
Mândra: Și șoferul cu care voia să meargă o țigancă, să spun așe, cu doi copii, la Cento, nu o luat-o și o luat mătura și o dat și-n ea și-n copil. Până i-o spart și medicamentele ce avea în mână.
Polițist: Veniți la poliția municipiului și depuneți plângere împotriva lui.
Mândra: Depuneți plângere?
Polițist: Luați-i numărul de la mașină și depuneți plângere.
Mândra: Da, c-o plecat de-aici. (se întrerupe apelul) Îi închide telefonul] .
Incidentul s-a produs în primăvara anului trecut, FACIAS s-a autosesizat și a solicitat STS să ia măsuri tranșante în acest caz și, totodată, măsurile disciplinare aplicate operatoarei STS care nu a avut o conduită corespunzătoare.
Drept urmare, STS, care a dat asigurări FACIAS că va lua ”cele mai drastice măsuri”, a anunțat că investigația internă a confirmat cele sesizate public, iar persoana responsabilă de acest scandal nu mai face parte din sistem.
Totodată, pentru a preveni apariția unor astfel de cazuri în viitor, STS a dat asigurări FACIAS că a derulat un program pentru retestarea psihologică a operatorilor 112 și, totodată, a inițiat un program de consiliere psihologică a acestora, pentru a le crește rezistența la stres.