Nicu Ștefănuță, vicepreședinte al Parlamentului European, a declarat marți în emisiunea Decisiv de la Antena 3 CNN, după ce reprezentanții TikTok au fost audiați în Parlamentul European, că rețeaua socială nu și-a asumat responsabilitatea pentru știrile false și propaganda electorală, menționând că, deși au fost închise zeci de mii de conturi, măsurile luate au fost insuficiente. Ștefănuță avertizează că platformele sociale ar putea risca sancțiuni sau chiar interzicerea în UE, dacă nu respectă legislația europeană privind serviciile digitale.
Întrebat dacă prin propaganda de pe TikTok pentru Călin Georgescu a fost viciat sau influențat procesul electoral, Nicu Ștefănuță a răspuns: „Real ei nu or să spună niciodată așa ceva pentru că sunt o companie privată din care fac bani, nu e o societate benevolă. Și au avocați puternici care îi reprezintă și îi consiliază, deci nu or să recunoască asta”.
El a continuat: „În schimb, ce au zis este că au închis înainte de alegeri 66.000 de conturi cu știri false din România. Însă este foarte clar că nu au făcut suficient. Au evitat cu dibăcie orice întrebare reală pusă astăzi, dar nu lăsăm așa. Există un act legislativ european, se numește Digital Services Act, adică servicii digitale, și o platformă din asta nu poate să facă ceea ce nu face o televiziune. Dvs. dacă dați știri false la televizor aveți probleme cu CNA. De ce să fie altfel în cazul platformelor sociale. Asta spune directiva aceasta, că tratăm platformele sociale la fel cum tratăm orice alt mediu. Ce este ilegal în viața de zi cu zi este ilegal și în online. Și riscă o amendă mare dacă Comisia Europeană va identifica faptul că TikTok a fost permisiv cu știrile false.”
Întrebat dacă nu există nicio autoritate care să facă un regulament clar pentru platforma TikTok, Ștefănuță a spus: „Trebuie mers foarte dur și dacă se încalcă repetat regulamentul acesta se poate și închide (n.r. - TikTok) pe teritoriul unei regiuni, cum este Uniunea Europeană, care are un format aparte de politică. În spatele acestor companii sunt oameni cu foarte, foarte mulți bani și de multe ori abuzează de poziția de lobby pe care o au”, a mai spus Nicu Ștefănuță.
„Nu avem ce face până la urmă. 9 milioane de români au TikTok. Ca să nu înțeleagă românii că vor să le luăm această libertate de informare trebuie să lucrăm mai mult la educare, de la mama la ultimul om din românia, ultimul student. Să înțeleagă care e utilizarea”, a mai spus Nicu Ștefănuță.
Vicepreședintele Parlamentului European spune că este „penibil” pentru România că am fost „jucați” în așa fel, făcând referire la propaganda de pe TikTok a lui Călin Georgescu.
„Acum eu am fost foarte apreciativ când am văzut că CSAT a reacționat și a reacționat corect. Nu ne permitem ca stat important să fim chiar așa neapărați. Mai este și efectul campaniei electorale, e o părere independentă, în care s-a detonat absolut orice și atunci lumea a fost și un pic sătulă de candidații pro-europeni pentru că s-au distrus între ei și au mers pe o cale apărută din neant care a părut ok, dar nu era deloc ok”, a mai spus Nicu Ștefănuță.