Antena 3 CNN Actualitate Motivul pentru care Nicuşor Dan "frânează" urbanismul în Bucureşti: "Persoane apropiate lui au interese personale în menținerea valabilității PUZ ZCP"

Motivul pentru care Nicuşor Dan "frânează" urbanismul în Bucureşti: "Persoane apropiate lui au interese personale în menținerea valabilității PUZ ZCP"

Georgiana Adam
5 minute de citit Publicat la 18:16 28 Ian 2023 Modificat la 18:16 28 Ian 2023

"Urmare a demersurilor proprii sau ale ONG-urilor prietene, Nicușor Dan s-a asigurat că Bucureștiul a rămas fără reglementări urbanistice, aruncând într-un haos general procesul de autorizare a lucrărilor de construcții. Practic, de când a devenit primar, Nicușor Dan a blocat emiterea de Planuri Urbanistice Zonale noi în capitala țării.

Nicușor Dan a refuzat să promoveze spre aprobare și cele aproape 70 de PUZ-uri care erau deja pe circuitul de aprobare în anul 2020, când acesta a câștigat alegerile locale și a devenit primar.

Mai mult, cu sprijinul politic al PNL, USR și PMP, Nicușor Dan a suspendat toate PUZ-urile coordonatoare de sector pe cale administrativă, iar apoi a coordonat activitatea partidului politic Uniunea Salvați România (USR) și a unor ONG- uri afiliate, pentru a ataca toate PUZ-urile coordonatoare în instanță, acestea aflându-se în prezent în diferite stadii de anulare sau suspendare", au explicat mai mulţi urbanişti din Bucureşti pentru gandul.ro.

Planul Urbanistic General (PUG) al Capitalei a fost aprobat în anul 2000, adică în urmă cu aproape 23 de ani, iar de atunci şi până în prezent realitatea socială şi economică din Bucureşti s-a schimbat radical. Pentru ca situaţia să fie şi mai gravă, PUG-ul susţinut de Nicuşor Dan a fost anulat în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti şi urmează să ajungă la Curtea de Apel Bucureşti.

"Nicuşor Dan a preferat să arunce Capitala într-un haos urbanistic fără precedent"

"Pentru a încerca să-și justifice acțiunile nelegale și inexplicabile, Nicușor Dan a precizat că susține reîntoarcerea la reglementările aferente PUG aprobat în anul 2000. Numai că această documentație PUG este depășită din toate punctele de vedere. Reglementările sale nu mai reflectă realitățile sociale și economice ale capitalei, iar prelungirile succesive (realizate în mod nelegal) nu fac compatibilă această documentație de urbanism cu necesitățile actuale ale Bucureștiului.

Mai mult decât atât, Planul Urbanistic General – atât de lăudat și susținut de Nicușor Dan – este anulat în primă instanță de Tribunalul București și sunt șanse considerabile ca această soluție să fie menținută și la Curtea de Apel București. Nicușor Dan a preferat să atace în mod nelegal și să distrugă PUZ-urile coordonatoare, pentru elaborarea cărora sectoarele cheltuiseră sume considerabile, preferând să revină la reglementările unor documentații de urbanism anacronice și să arunce capitala într-un haos urbanistic fără precedent. De fiecare dată, Nicușor Dan a declarat, căutând circumstanțe atenuante pentru acțiunile sale, că elementele de nelegalitate invocate sunt mai importante decât orice fel de consecințe economice.

Cu toate acestea, documentațiile de urbanism aprobate la nivelul anului 2000 (PUG și Planul Urbanistic Zonal Zone Construite Protejate – PUZ ZCP) sunt mult mai viciate, acestea fiind aprobate fără respectarea prevederilor legale în vigoare și fără satisfacerea exigențelor legii referitoare la avizele și studiile necesare pentru vremea respectivă", au mai explicat specialiştii în materie de urbanism.

"ISC a analizat legalitatea PUZ ZCP, iar concluziile sunt cutremurătoare"

Pe lângă anularea PUG în instanţă, PUZ ZCP a fost atacat în mai multe dosare active aflate în faza de judecată la Tribunalul Bucureşti. În urma unei sesizări, Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC) a efectuat o analiză detaliată a legalităţii PUZ ZCP.

"Analiza ISC cu privire la toate nelegalitățile confirmate pentru PUZ ZCP a fost comunicată către Prefectul Municipiului București, în vederea aplicării prevederilor legale. Controlul ISC a confirmat, printre altele, și următoarele nelegalități pentru PUZ ZCP:

  • nu există nicio hotărâre de aprobare pentru niciuna dintre cele 98 de pretinse zone construite protejate;
  • pentru orice documentație de urbanism, la nivelul anului 2000 era necesar avizul Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, aviz care nu s-a obținut;
  • pentru orice documentație de urbanism de tip zone construite protejate, la nivelul anului 2000 erau necesare avize de la Ministerul Mediului și de la Ministerul Culturii, avize care nu s-au obținut;
  • pentru orice hotărâre de consiliu general era necesar avizul Comisiei Juridice din cadrul PMB, aviz care nu s-a obținut.

Pe lângă nelegalitățile mai sus menționate, răspunsurile date de Primăria Municipiului București condusă de Nicușor Dan la interpelările autorităților implicate în procedura de control a PUZ ZCP arată lipsuri majore, inclusiv cu privire la existența documentației aferente. Mai multe departamente din primărie, inclusiv arhitectul-șef Adrian Bold – care ocupa aceeași poziție și la nivelul anului 2000 – au confirmat, prin răspunsuri la interpelările formulate de organisme social interesate și ISC că nu dețin în arhivă documentația care a stat la baza elaborării și aprobării PUZ ZCP. Cum s-a aprobat și ce s-a aprobat în anul 2000, devine un mister", afirmă specialiștii în urbanism.

Urbaniștii au descoperit și explicația ”luptei” permanente pe care o duce Nicușor Dan, iar ”formula” prin care este blocat urbanismul în Capitală a fost devoalată.

"Dovada ipocriziei lui Nicușor Dan și a susținătorilor săi devine evidentă și în cazul PUZ ZCP. Confruntat cu neregulile și nelegalitățile evidente mai sus menționate, Nicușor Dan s-a prezentat personal la fiecare termen, la fiecare dintre dosarele din instanță unde se controlează legalitatea PUZ ZCP. În mod ipocrit, Nicușor Dan alege să apere această documentație de urbanism PUZ ZCP vădit nelegală, în ciuda faptului că nu are niciunul dintre avizele prevăzute de lege, dar pe de altă parte, atacă în mod obsesiv PUZ-urile coordonatoare de sector, în ciuda faptului că acele documentații sunt complete și avizate conform legii.

Este evident faptul că, odată cu anularea PUZ ZCP, atât de dorita competență de emitere a autorizațiilor de construire pentru monumente rămâne la Primăria Generală, iar autorizațiile din zona de protecție a monumentelor vor fi în competența primăriilor de sector, cu respectarea tuturor condiționărilor din zona de protecție și cu obținerea avizului prealabil de la Ministerul Culturii.

De asemenea, PUZ ZCP nu a dat funcțiuni noi zonelor studiate și nici nu a constituit spații verzi, aceasta fiind o altă problemă falsă adusă în discuție de Nicușor Dan. Rațiunea pentru care este susținută această documentație vădit nelegală este competența exclusivă de autorizare a oricăror lucrări de construire sau modificări în zonele studiate la Primăria Generală.

Regulile privind emiterea de autorizații în zona de protecție a monumentelor sunt foarte clar definite si nu rezultă din PUZ ZCP.

Caracterul dual al lui Nicușor Dan se explică, pe de-o parte, prin faptul că existența PUZ ZCP transferă competența de emitere a autorizațiilor de construire de la sectoare la capitală, iar Nicușor Dan este pe deplin interesat să controleze blocarea procesului de autorizare și pentru acele zone și, pe de altă parte, prin faptul că persoane apropiate lui Nicușor Dan au interese personale în menținerea valabilității PUZ ZCP, indiferent cât de nelegal ar fi acesta”, au mai declarat specialiștii în urbanism, în exclusivitate, pentru Gândul.

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole