Cele două state au proclamat luna trecută că prietenia lor „nu are limite”. Asta a fost înainte ca Rusia să declanșeze războiul în Ucraina.
Acum, în condițiile în care economia Rusiei este lovită de sancțiuni din întreaga lume, există tot mai multe dovezi că dorința și capacitatea Chinei de a-și ajuta vecinul din nord ar putea fi limitate. Beijingul a refuzat să condamne atacul Rusiei asupra Ucrainei, dar dorește să evite să fie afectat de sancțiunile pe care le-a denunțat în mod repetat ca fiind o modalitate ineficientă de rezolvare a crizei.
„China nu este parte a crizei [Ucrainei] și nu vrea ca sancțiunile să afecteze China”, a declarat marți ministrul de externe Wang Yi, în timpul unui apel telefonic cu omologul său spaniol.
Beijingul și-a susținut deplin miercuri comentariile făcute la începutul acestei săptămâni de ambasadorul Chinei în Ucraina. "China nu va ataca niciodată Ucraina. Vom ajuta, mai ales din punct de vedere economic", a declarat Fan Xianrong, citat într-un comunicat de presă al guvernului regional din Lviv.
Temerile că companiile chineze s-ar putea confrunta cu sancțiunile americane din cauza legăturilor cu Rusia au contribuit la o vânzare epică a acțiunilor chineze în ultimele zile. Această scădere s-a inversat miercuri, când Beijingul a promis că va urma politici pentru a-și stimula economia agitată și pentru a menține piețele financiare stabile.
Oficialii americani au declarat luni pentru CNN că au informații care sugerează că China și-a exprimat o oarecare deschidere pentru a oferi Rusiei asistența militară și financiară solicitată. China a respins asta drept „dezinformare”.
Analiștii spun că China încearcă să atingă „un echilibru delicat” între sprijinirea retorică a Rusiei, dar fără a mai antagoniza Statele Unite.
Beijingul și Moscova au un interes strategic de a provoca Occidentul. Cu toate acestea, băncile chineze nu își pot permite să piardă accesul la dolari americani, iar multe industrii chineze nu își pot permite să fie private de tehnologia americană.
În timp ce China este partenerul comercial nr. 1 al Rusiei, Beijingul are alte priorități. Comerțul dintre cele două țări a reprezentat doar 2% din volumul comercial total al Chinei. Uniunea Europeană și Statele Unite au cote mult mai mari, potrivit statisticilor vamale chineze de anul trecut.
Iată câteva măsuri pe care Beijingul le-a luat în ultimele săptămâni pentru a se distanța de economia rusă izolată și care se prăbușește.
A lăsat rubla să scadă
Moneda Chinei, yuanul, nu se comercializează complet liber, mișcându-se în schimb în cadrul benzilor stabilite de oficialii Băncii Populare din China (PBOC). Săptămâna trecută, au dublat dimensiunea intervalului de tranzacționare a rublei, permițând monedei rusești să scadă mai repede.
Rubla și-a pierdut deja peste 20% din valoarea sa atât față de dolar, cât și față de euro de la începutul războiului din Ucraina. Permițând monedei rusești să cadă față de yuan, Beijingul nu face nicio favoare Moscovei.
Rușii vor trebui să plătească mai mult în ruble pentru importurile din China, cum ar fi smartphone-uri și mașini. Mărcile chineze de telefoane precum Xiaomi și Huawei sunt extrem de populare în Rusia și concurau cu Apple (AAPL) și Samsung (SSNLF) pentru conducerea pieței înainte de război.
Producătorii de mașini chinezi, precum Great Wall Motor și Geely Auto, ocupă 7% din piața Rusiei, vânzând peste 115.000 de vehicule anul trecut. Great Wall Motor a încetat să furnizeze mașini noi dealerilor din Rusia din cauza fluctuațiilor cursului de schimb.
Extinderea benzii de tranzacționare ar permite yuanului să țină pasul cu fluctuațiile sălbatice ale rublei, astfel încât companiile chineze să poată „înțelege mai bine amploarea sau tendința viitoarelor fluctuații ale cursului de schimb și să reducă riscurile de schimb prin utilizarea metodelor de acoperire, cum ar fi instrumentele derivate”.
În prezent, aproximativ 25 de miliarde de dolari din comerțul China-Rusia se desfășoară în yuani, a informat presa de stat chineză.
Nu oferă acces Rusiei la rezervele în yuani
Cel mai important ajutor pe care China îl poate oferi Rusiei este prin rezervele de 90 de miliarde de dolari pe care Moscova le deține în yuani, a scris Alicia García-Herrero, economist șef pentru Asia Pacific la Natixis, într-un raport de cercetare de marți.
Sancțiunile au înghețat rezervele Rusiei în valoare de aproximativ 315 miliarde de dolari – sau aproximativ jumătate din total – deoarece țările occidentale au interzis tranzacțiile cu banca centrală rusă.
Ministrul rus de Finanțe Anton Siluanov a declarat săptămâna aceasta că țara a dorit să folosească rezervele de yuani după ce Moscova a fost blocată să acceseze dolari americani și euro, potrivit presei de stat ruse.
PBOC nu a făcut până acum niciun comentariu cu privire la poziția sa cu privire la aceste rezerve.
Dacă China ar permite Moscovei să-și convertească rezervele de yuani în dolari americani sau euro, „aceasta ar ajuta în mod clar actualul impas al Rusiei”, a menționat García-Herrero. Cu toate acestea, „riscul reputațional de încălcare potențială a sancțiunilor occidentale ar fi un pas uriaș pe care PBOC trebuie să îl facă și, prin urmare, e foarte puțin probabil să se întâmple”, a spus ea.
„Câștigurile pe termen lung ale mutării mai aproape de Rusia ar putea să nu se potrivească cu impactul investitorilor occidentali care își pierd brusc interesul pentru China”, a adăugat ea.
Refuză să trimită piese de avioane în Rusia
Sancțiunile impuse de Statele Unite și Uniunea Europeană înseamnă că cei doi mari producători de avioane din lume, Boeing (BA) și Airbus (EADSF), nu mai sunt în măsură să furnizeze piese de schimb sau să ofere suport de întreținere companiilor aeriene ruse. Același lucru este valabil și pentru producătorii de motoare cu reacție.
Asta înseamnă că companiile aeriene ruse ar putea rămâne fără piese în câteva săptămâni sau ar putea zbura cu avioane fără a avea echipamentul înlocuit la fel de des pe cât se recomandă pentru a opera în siguranță.
La începutul acestei luni, un oficial rus de top a declarat că China a refuzat să trimită piese de avioane în Rusia, deoarece Moscova caută provizii alternative.
Valery Kudinov, șeful de navigabilitate a aeronavelor la agenția rusă de transport aerian, a fost citat de agenția de presă de stat rusă Tass spunând că Rusia va căuta oportunități de a-și procura piese din țări precum Turcia și India, după o încercare eșuată de a le obține din China. „Din câte știu eu... China a refuzat”, a spus Kudinov.
Ca răspuns la cererea de comentarii a CNN, Ministerul de Externe al Chinei a reiterat opoziția Beijingului față de sancțiuni, adăugând că China și Rusia vor menține „o cooperare economică și comercială normală”.
China și Rusia au înființat un joint venture pentru aviația civilă în 2017 pentru a construi un nou avion de pasageri, pe distanță lungă, încercând să rivalizeze cu duopolul Boeing și Airbus. Producția CR929 a început, dar neînțelegerile legate de furnizori au cauzat întârzieri.
Inițial, era de așteptat ca avionul să fie oferit clienților în 2024. Însă Rusia a amânat calendarul pentru 2028 până în 2029.
Înghețarea investițiilor în infrastructură
Banca Mondială și-a oprit toate programele în Rusia și Belarus în urma invaziei Ucrainei. Nu a aprobat niciun împrumut sau investiții noi către Rusia din 2014 și niciunul pentru Belarus din 2020.
Mai surprinzător, poate, este decizia Băncii Asiatice de Investiții în Infrastructură din Beijing de a face același lucru. Într-o declarație de la începutul acestei luni, a declarat că își suspendă toate activitățile legate de Rusia și Belarus „pe măsură ce se desfășoară războiul din Ucraina”. Mișcarea a fost „în interesul” băncii, a adăugat acesta.
Frustrată de o relativă lipsă de influență a Băncii Mondiale (cu sediul la Washington, DC) și a Băncii Asiatice de Dezvoltare (unde Japonia este o forță majoră), China a lansat AIIB în 2016. Pe lângă găzduirea sediului, China are 26,5% din voturi. India și Rusia au 7,6% și, respectiv, 6%.
Decizia AIIB de a suspenda activitățile în Rusia înseamnă că împrumuturile aprobate sau propuse de 1,1 miliarde de dolari pentru îmbunătățirea rețelelor rutiere și feroviare ale țării sunt acum suspendate.