Prin OUG nr. 115/2023 care a introdus noi măsuri pentru consolidarea fiscală și combaterea evaziunii fiscale, de la 1 ianuarie 2024 punctul de amendă a fost stabilit la echivalentul a 5% din salariul minim brut, adică 165 de lei. Anterior, acesta avea valoarea de 10% din salariul minim brut, fiind înghețată la 145 de lei de la începutului anului 2017, când salariul minim brut pe economie se situa la 1.450 de lei.
Prin creșterea salariului minim la 3.700 lei de la 1 iulie 2024, măsură asumată de Guvernul Ciolacu la inițiativa PSD, noua valoare a punctului de amendă ar fi urcat la 185 de lei. Această mărire a fost însă amânată și va produce efecte doar de la 1 ianuarie 2025. Menținerea punctului de amendă la valoarea actuală a fost agreată de șeful Executivului în discuțiile avute cu IMM-urile, patronatele și sindicatele în Consiliul Național Tripartit (CNT).
Decizia urmează să fie obiectul unei modificări legislative în acest sens, cel mai probabil o Ordonanță de urgență (OUG).
Cât plătești pentru abaterile din Codul Rutier
În România există cinci clase de amendă, primele patru li se aplică persoanelor fizice, în timp ce a cincea se aplică doar persoanelor juridice.
În funcție de abaterile de la Codul rutier, șoferii plătesc în prezent următoarele amenzi:
- clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 330 de lei și maximum 495 de lei.
- clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 660 de lei și maximum 825 de lei.
- clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 990 de lei și maximum 1.320 de lei.
- clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 1.485 de lei și maximum 3.300 de lei.
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă – se aplică doar persoanelor juridice. O astfel de amendă costă minimum 3.465 de lei și maximum 16.500 de lei.