Antena 3 CNN Externe Marea Britanie și criza combustibilului: ce a provocat-o și încotro se îndreaptă

Marea Britanie și criza combustibilului: ce a provocat-o și încotro se îndreaptă

Alexandra Ionescu
3 minute de citit Publicat la 12:19 28 Sep 2021 Modificat la 13:04 28 Sep 2021

Rafturi goale în supermarketuri şi chiar raţionalizarea chimioterapiei în anumite spitale. În Marea Britanie există o atmosferă apocaliptică. Guvernul îndeamnă să se evite panica, dar între timp britanicii se pregătesc pentru ce e mai rău: dau cu asalt la benzinăriile (care încă mai au carburant) și golesc ce a mai rămas prin magazine.

Potrivit Petrol Retailers, aproape 5.500 de puncte de vânzare au fost obligate să închidă cu efect imediat,deoarece au rămas fără carburant luni, iar restul urmează cât de curând același scenariu.

Dar, de fapt, nu este o criză a combustibilului. Este o criză a forței de muncă. În ultimele luni, pe fondul pandemiei, și al efectelor Brexit-ului, 100.000 de tiriști au părăsit țara, și au lăsat ”în pom” industriile alimentare și lanțurile de aprovizionare.

Nu doar firmele petroliere se confruntă cu probleme în urma crizei de șoferi. Fabricile, restaurantele şi supermarketurile au fost și ele afectate de lipsa şoferilor de camioane de săptămâni sau chiar de luni.

Producţia de carne de pui a scăzut deja cu 10% în ultimele săptămâni. British Poultry Council a făcut deja un apel către miniştrii de la Londra să vină în ajutorul industriei, în interiorul căreia 60% din angajaţi sunt cetăţeni din UE, pentru a-i permite să poată să recruteze mai mulţi oameni din afara Marii Britanii.

Este din cauza COVID-19? Este din cauza Brexit? E puțin din amândouă, iar țara este în genunchi.

Cu toate că lipsa acută a șoferilor de tir a fost o problemă în multe țări din Europa, Marea Britanie a fost lovită cel mai puternic. Cei mai mulți arată cu degetul către Brexit, care  a anulat libertatea de circulaţie a forţei de muncă din UE în Regatul Unit şi a atras proceduri greoaie şi costisitoare pentru acordarea vizei necesare. În paralel, este nevoie de şoferi de TIR şi în alte state europene, astfel încât Marea Britanie devine tot mai puţin atrăgătoare. Noile controale de la frontieră îngreunează suplimentar situaţia.

Pandemia de COVID-19 nu a ușurat lucrurile. Restricțiile de circulație și lockdown-urile din ultimul an și jumătate au obligat mulţi şoferi de tir originari din România sau Polonia să părăsească Marea Britanie şi să revină la familiile lor. 

Potrivit unui studiu realizat la începutul acestui an de Centrul de Excelență al Statisticilor Economice al Oficiului pentru Statistică Națională, institutul național de statistică britanic, 1,3 milioane de lucrători străini au părăsit țara de la începutul pandemiei. Numai orașul Londra a pierdut 8% din populație, adică 700.000 de lucrători din statele UE.

Care a fost catalizatorul situației actuale?

Săptămâna trecută, compania BP a anunțat că va închide temporar câteva benzinării din cauza problemei de livrare a carburanților. Cu toate că doar câțiva alți retaileri au avut probleme similare, acest anunț a creat panică ce a fost exacerbată de lipsurile deja existente.

”De o bună perioadă există o penurie de șoferi, așa că nu e nimic nou. Dar de îndată ce le spui oamenilor asta, ei tind să reacționeze”, a spus Grant Shapps, ministrul britanic al transporturilor.

BP, Shell, și alte firme petroliere au anunțat luni într-o declarație comună că există suficient carburant, și că se așteaptă ca această panică să dispară în curând.

Între timp, creşterea masivă a preţurilor la gaze pune în pericol companiile energetice din Marea Britanie. 

La începutul anului 2021, existau 70 de furnizori de energie în Marea Britanie, dar surse din industrie au spus că ar putea rămâne doar 10 până la sfârşitul anului.

Creşterea preţurilor la gaz nu a afectat doar companiile care furnizează energie, ci şi firmele alimentare şi supermarketurile care utilizează gaze, în special dioxid de carbon, pentru livrarea şi stocarea produselor.

[GAL layout="5"]

Ce e de făcut?

Ca răspuns la criza acută de șoferi de tir, Boris Johnson a  a dat undă verde miniştrilor săi pentru relaxarea reglementărilor britanice privind imigraţia pentru a permite unui număr mai mare de şoferi străini de camion să intre pe teritoriul ţării. Totuși acest plan nu e pe placul multora dintre șoferii europeni care au fost afectați de Brexit, temându-se că de îndată ce criza va trece se vor găsi în aceeași poziție.

Ministrul afacerilor Kwasi Kwarteng a fost de acord să pună în aplicare o măsură de exceptare temporară a industriei petroliere de la Legea concurenței din 1998, ca parte a unui plan numit Protocolul petrolier din aval, în scopul schimbului de informații și al optimizării aprovizionării.

Celălalt răspuns este o creștere a ofertei de forță de muncă. Astfel că ofertele de muncă pentru posturi permanente au crescut în cel mai rapid ritm din ultimii 24 de ani, în luna august, iar salariile pentru aceste poziții, în cel mai rapid ritm înregistrat vreodată. În iulie 2021, salariul mediu săptămânal urcase la 576 de lire sterline (+7% față de iulie 2020).

Pentru posturile temporare, creșterea a fost similară cu vârful din iulie.

 

 

 

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole