Economisirea banilor nu a fost niciodată o preocupare atât de mare pentru majoritatea oamenilor, în condițiile în care inflația este încă la un nivel neplăcut de ridicat în întreaga Europă, iar costul produselor de bază zilnice crește rapid.
Acest lucru i-a determinat pe mulți dintre ei să fie nevoiți să reducă luxul și cheltuielile neesențiale, cum ar fi consumul de alcool și mâncatul în oraș, cumpărăturile, călătoriile și programările pentru îngrijire personală.
Cu toate acestea, presiunea socială de a face aceste lucruri ar putea fi încă prezentă în multe cazuri, mai ales că rețelele de socializare continuă să facă să pară că toți cunoscuții trăiesc cea mai bună viață a lor.
De asemenea, ar putea fi mai inconfortabil și mai jenant să refuzați prieteni și rude pentru întâlniri sociale și alte activități pe care nu doriți neapărat să le cheltuiți.
Intră în cea mai recentă modă TikTok: ”loud budgeting”, care pretinde că îți permite să preiei din nou controlul asupra finanțelor tale.
Inventat de comediantul și scriitorul Lukas Battle, ”loud budgeting” a luat cu asalt TikTok și alte platforme de socializare la începutul acestui an. Este vorba despre a fi vocal, deschis și clar în legătură cu faptul că ai bani, dar nu vrei să îi cheltuiești.
Astfel, nu numai că oamenii reușesc să elimine tabuurile legate de discuțiile financiare, dar își stabilesc și obiective și limite ferme.
"A fi autentici și a avea limite în jurul modului în care ne cheltuim banii, împreună cu capacitatea de a comunica acest mesaj lumii din jurul nostru, va duce la economisirea mai multor bani și la plata mai multor datorii", a declarat Alaina Fingal, proprietara site-ului de bugetare The Organised Money, potrivit CNET Money.
Cu toate acestea, nu este vorba despre a nu mai ieși deloc în oraș sau de a refuza orice invitație socială. Mai degrabă, este vorba despre a le prioritiza pe cele pe care chiar vrei să le accepți, în locul celor la care te simți presat de colegi să spui da.
"Există multă presiune pentru a cheltui, mai ales atunci când vezi atât de multe produse care îți fac reclamă tot timpul, sau stiluri de viață care nu sunt foarte accesibile. Haideți să trimitem un mesaj corporațiilor cu privire la nivelul inflației naționale. Haideți să luăm atitudine. Nu este vorba de 'Nu am suficient'. Este 'nu vreau să cheltuiesc'", a declarat Battle, potrivit CNBC.
De ce ar trebui să încercați loud budgeting?
Loud budgeting pune accentul pe împărtășirea obiectivelor și speranțelor financiare în mod deschis și fără ezitare cu persoanele din viața dumneavoastră.
Într-un fel, acest lucru vă permite, de asemenea, să vă eliberați de așteptările societății în ceea ce privește finanțele și stilul de viață și să vă prioritizați propriile obiective și nevoi.
Astfel, atunci când refuzați un angajament social, puteți da motivul exact pentru care alegeți să economisiți acei bani și pe ce ați prefera să îi cheltuiți.
Poate fi vorba de obiective mai mici, cum ar fi economisirea pentru o ocazie sau un obiect special, sau mai mari, cum ar fi o casă sau o vacanță de lux. Ar putea fi, de asemenea, prioritizarea altor plăți mai importante sau mai urgente, cum ar fi ipotecile, împrumuturile pentru studenți și alte tipuri de datorii.
În acest fel, încurajează, de asemenea, un sentiment de comunitate și incluziune financiară, prin împărtășirea și recunoașterea faptului că majoritatea oamenilor au datorii, se luptă cu costul vieții sau preferă să respecte un buget din diverse motive. În acest fel, reduce, de asemenea, izolarea socială și teama de a lipsi.
Nu numai atât, dar această practică de a fi mai deschiși în ceea ce privește finanțele ca societate și comunitate ar putea duce, de asemenea, la mai multe obiective comune, precum și la sfaturi și planuri pentru a le îndeplini. De asemenea, oamenii ar putea fi mai mult susținuți de prieteni și familie, fiind în același timp mai responsabili față de ei înșiși, fiind astfel mai predispuși să își respecte bugetul.
Pe TikTok, influenceri precum Jenny Park (@mohaewithjennypark) și Shanna Miller (@shannatravels) sunt doar câțiva dintre cei care își împărtășesc sfaturile în materie de buget, printre care se numără maximizarea economiilor pentru pensie și destinațiile de călătorie dupe - presupusele dubluri de destinații cu buget mai mic și mai puțin aglomerate.
Sfaturi pentru a practica această metodă
Loud budgeting vă poate ajuta să gestionați totul, de la plata împrumuturilor studențești până la plata impozitelor și a facturilor de card de credit. Ca atare, există mai multe modalități de a o practica, cum ar fi sugerarea de a vă întâlni cu prietenii la o cafea sau la o masă fără alcool, pentru a economisi bani pe băutură.
Mai multe persoane optează, de asemenea, pentru întâlniri mai prietenoase cu bugetul, care nu implică restaurante scumpe, cum ar fi picnicurile sau o plimbare în parc.
Când vine vorba de familii, loud budgeting poate fi practicată de la o vârstă fragedă, prin instalarea unor obiceiuri și valori financiare sănătoase în rândul copiilor încă de mici. Obiectivele clare de economisire, atât la nivel individual, cât și în familie, pot fi, de asemenea, de ajutor, la fel ca și documentarea cheltuielilor fie într-un caiet, fie într-o aplicație, pentru a ține evidența cheltuielilor.
Aducerea propriului prânz la serviciu, precum și mersul la supermarketuri sau planificarea unor ieșiri în jurul orelor de distracție pot fi mici modalități de a vă atinge obiectivele financiare.
Cu toate acestea, este important să nu vă privați prea mult de ocazii sociale, ceea ce poate duce la izolare și la o motivație slabă.
De asemenea, este important să evitați să împărtășiți în mod excesiv detalii despre finanțele personale, cum ar fi cât câștigați sau cât de mult aveți în economii. De asemenea, încercați să nu vă comparați cu obiectivele și progresele altor persoane.
Cum poate social media să vă afecteze finanțele?
Potrivit unui studiu realizat de compania de finanțe personale SoFi, pe 1.000 de persoane, 74% dintre respondenți au dezvăluit că au cumpărat ceva ce au văzut pe Instagram, TikTok sau Facebook în 2022. Acesta a fost un salt de la doar 40% dintre persoane în 2017.
În plus, 56% dintre persoane au recunoscut că mai mult de jumătate dintre cumpărăturile lor online au fost impulsive, milenialii fiind cel mai impulsiv grup de cumpărători atunci când vine vorba de achiziții online.
Pe de altă parte, 12% dintre respondenții din Generația Z au declarat că nu cumpără niciodată ceva impulsiv online, în timp ce 10% dintre cei din generația Boomers au spus același lucru.
Social media vă poate fi de mare ajutor în călătoria de loud budgeting, în special prin intermediul mai multor provocări, cum ar fi provocarea "mâncând în casă", care reduce facturile scumpe la restaurant.
Alte provocări și sfaturi de economisire, cum ar fi provocarea "52 de săptămâni" - în care economisiți un euro în prima săptămână și adăugați cumulativ încă un euro în fiecare săptămână pentru restul anului - sau "cash stuffing" - în care puneți deoparte bani în plicuri pentru diferite categorii de cheltuieli - sunt, de asemenea, împărtășite în mod liber.