În primă fază, autoritățile își propun crearea unei legi care să permită testarea mașinilor autonome. Testarea autovehiculelor s-ar putea face pe anumite drumuri stabilite de politia rutieră și doar sub supravegherea atentă a unei persoane autorizate.
Dacă o astfel de maşină va fi implicată într-un accident rutier, firma autoturismului va răspunde în faţa poliţiei şi va fi obligată să prezinte autorităţilor datele înregistrate de autovehicul.
"Testarea vehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată se va face numai pe traseele şi în intervalele orare stabilite de către Poliţia Rutieră, astfel încât să nu fie afectată circulaţia pe drumurile publice. Pe parcursul testării, conducerea vehiculului va fi supravegheată de o persoană anume desemnată.
Neîndeplinirea condiţiilor stabilite prin lege va atrage răspunderea persoanelor responsabile", a declarat Maria Dragnea, şeful Serviciului Reglementare din cadrul Direcţiei Rutiere.
Iniţiatorii proiectului de lege sunt încrezători, mai ales că testarea maşinilor autonome nu ne-ar costa nimic. Mai mult de atât, dacă totul decurge conform planului, România ar putea deveni un adevărat centru de inovare şi digitalizare.
"România este foarte deschisă spre a încuraja constituirea unui hub de inovaţie şi cercetare, în special în industrii creative şi digitalizare şi toate aceste lucruri se pot face fără a implica investiţii bugetare şi alte costuri şi doar munca din partea specialiştilor din administraţie şi punerea la aceeaşi masă a tuturor factorilor decidenţi", a precizat Iulian Popescu, secretar de stat în Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.
În schimb, şoferii nu par să fie la fel de optimişti. Ei sunt de părere că tehnologia cu care sunt dotate aceste maşini depăşeşte cu mult nivelul la care se ridică drumurile din România.
Nici instructorii auto nu văd cu ochi buni proiectul. Motivul este acelaşi. Starea în care se află infrastructura rutieră din ţara noastră, care nu ar fi pregătită de o astfel de tehnologie.
În alte ţări vestice, precum Franţa, Germania şi Spania, testarea maşinilor fără şofer nu mai reprezintă o noutate.