Pentru mediul de afaceri, „P” de la pandemie s-a suprapus peste „P” de la provocare. Și mulți dintre antreprenorii… rezilienți, nu numai că și-au reinventat afacerile, dar și-au crescut și profiturile, fapt care poate nu s-ar fi întâmplat fără o astfel de provocare. Povestea lui Marian Știrbescu este un bun exemplu pentru ceea ce a însemnat răspunsul mediului de afaceri la provocările ultimilor ani.
Înainte de pandemie, afacerea lui avea ca obiect organizarea de cursuri. Dar a venit lock-down-ul care le-a pus lacăt și pe ușile sălilor de clasă, lăsându-i cu business-ul pe culoarele… falimentului.
Situație care însă nu l-a speriat, ci l-a motivat să găsească soluții. Întâlnirile online erau încercări timide la acea perioadă, iar pentru procesul de învățare, care are o componentă kinestezică, adică mișcare, acțiune, atingere, folosire de obiecte, ieșit la tablă, desenearea unor scheme la un flipchart, online-ul nu părea o soluție prea fericită. Așadar, marea provocare pentru echipa antreprenorului a fost înlocuirea, într-un fel sau altul, a tuturor acestor elemente care fac parte din procesul de învățare la adulți. Și de aici idea de „training colaborativ”, care a stat la baza noii idei de business.
„Elementul esențial pe care l-am avut în vedere a pornit de la noțiunea de peer learning, adică învățarea unii de la alții, prin lucru în echipă, prin colaborare, prin dubla postură de învățător și învățăcel pe care o pot avea cursanții unii cu alții” – spune Marian Știrbescu.
Astfel, au încercat să aducă prin platforma educațională propusă compensarea tuturor elementelor pe care le-ar fi avut în sala de curs, inclusiv așa-zisele momente de joc, adică situații practice care să fixeze sau să facă memorabile anumite aspecte teoretice de care cursanți au nevoie și pe care ar trebui să le aplice apoi, în activitățile pentru care se pregătesc, pentru care dobândesc expertiză în urma absolvirii cursurilor.
De aceea, a fost creată o așa-zisă librărie de activități online, care pot fi folosite la diferite tipuri de cursuri. Nu a luat-o de la zero, căci, cu 20 de ani experiență în acest tip de business, cochetase mai demult cu idea de e-learning, având deja în portofoliu conținut educațional preînregistrat, pe care cursanții să îl poată accesa în sesiuni asincron, adică în sesiuni în care cursanții își pot rezolva temele propuse în mod individual, în funcțiile de disponibilitățile de timp ale fiecăruia. Dar marea provocare au fost întâlnirile sincron, acolo unde cursanții sunt cu toții prezenți online, și pentru care trebuiau concepute activități colaborative.
Cum a reușit el să dezlege ițele, devenind astfel un promotor al cursurilor online din România, aflați din interviul realizat de Bianca Voinea, la BizSchool.