Daniel Apostol a explicat pentru rubrica Jurnalul de Economie ce ajutor primesc românii de la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Centrul este o soluție reală pentru cei care au probleme cu banca. Oamenii au găsit soluții fără să mai meargă la tribunal, cu ajutorul CSALB.
Ce ajutor primesc românii de la CSALB
• mai mult de 2.000 de cereri în trei ani
• peste 700 de cazuri soluționate favorabil pentru clienţi
• 1,4 milioane de euro obținuți din negocieri, în beneficiul consumatorilor
• scăderea duratei de soluționare a unui dosar până la o medie de 50 de zile
• scăderea la sub 20% a ratei de respingere a cererilor în cazul unor bănci comerciale
• creșterea la peste 90% a dosarelor în care părțile acceptă soluția conciliatorilor CSALB
În 2016 centrul a înregistrat 235 de cereri din partea consumatorilor. Numarul acestora s-a dublat în 2017, la 505 cereri. Anul trecut, consumatorii au trimis catre CSALB aproape 1.300 de cereri pentru rezolvarea problemelor cu bancile sau IFN-urile.
Această statistică arată că atât consumatorii cât și băncile înțeleg tot mai mult avantajele negocierii prin conciliator. CSALB a înregistrat în primele două luni din 2019 o creștere medie cu 50% a numarului de cereri pe săptămână. 1,4 milioane de euro au fost obținuți din negocieri în favoarea clienților serviciilor bancare. Cautată din ce în ce mai mult, soluținarea amiabilă este reflectată și de creșterea anuală a ratei dosarelor încheiate cu hotărâri: adică acele dosare în care părțile s-au împacăt și au acceptat soluția propusă de conciliator. Incheierile sunt conflictele în care una din părți, client sau banca, nu a acceptat soluția.
Totodată bancile sunt tot mai dispuse la negociere. În ultimii ani avem o scădere semnificativă a numarului de cereri inregistrate de CSALB, și clasate de banci: de la 60% în 2016, până la 40% în 2018.
Beneficiile pentru consumatori sunt multiple: întreaga procedură este gratuită pentru ei, iar timpul de soluționare este de cel mult 90 de zile.Anul trecut, mai mult de o treime dintre dosare au fost rezolvate în aproximativ două săptămâni.