Daniel Apostol a prezentat la rubrica ''Jurnal de economie'', cum să ne ferim de fraude bancare, dar şi ce trebuie să faceţi dacă aţi fost victima unei fraude.
Cum să previi un caz de skimming?
-Nu îți nota PIN-ul pe card, în agenda telefonului sau pe o hârtie în proximitatea cardului.
-Nu lăsa comerciantul să plece cu cardul tău. Comercianții trebuie să amplaseze POS-urile la vedere. Cardul trebuie să fie tot timpul în raza ta vizuală.
-Solicită de la comerciant chitanțele pentru tranzacțiile efectuate, chiar dacă nu au fost aprobate.
-Nu accepta ajutorul persoanelor care oferă “suport” la retragerea de numerar de la ATM sau la aparente “erori” ale bancomatului.
-De fiecare dată când introduci PIN-ul acoperă cu cealaltă mână tastatura.
-Verifică lunar extrasul de cont, astfel încât dacă apar tranzacții suspecte, adresează-te băncii cât mai repede.
Cum să previi un caz de phishing?
- Atenţie! Banca nu va solicita NICIODATĂ prin email sau online transmiterea/ actualizarea datelor personale.
- Email-urile falsificate sunt impersonale şi ajung de cele mai multe ori în zona de Spam.
-Email-urile conțin de obicei mesaje sub forma: "URGENT! Dacă nu răspundeți în 24 de ore, contul d-voastră va fi închis/blocat!”
Ce trebuie să faci când ai fost victima unui fraude?
-Contactează imediat banca (ex. numărul de pe spatele cardului) pentru blocarea cardului atunci când identifici tranzacții neautorizate de tine
- Verifică întotdeauna înainte să dai curs solicitarilor venite din partea unor persoane străine
-Sesizează autoritățile cu privire la incident
Sursa: Asociaţia Română a Băncilor -ARB