Antena 3 CNN Economic Scumpirea motorinei este inevitabilă. Importurile de carburanți din Rusia, interzise de duminică

Scumpirea motorinei este inevitabilă. Importurile de carburanți din Rusia, interzise de duminică

Georgiana Adam
1 minut de citit Publicat la 08:54 02 Feb 2023 Modificat la 09:20 02 Feb 2023

După două luni de când Uniunea Europeană a interzis majoritatea importurilor de țiței din Rusia, blocul comunitar își extinde embargoul asupra livrărilor rusești de motorină și benzină.

O analiză realizată de The New York Times arată că acest pas nu este deloc lipsit de riscuri pentru transportatorii din Europa, dar și pentru cei aproximativ 40% dintre posesorii de autoturisme, care s-ar putea confrunta cu o penurie și o creștere a prețurilor la motorină.

"Chiar dacă embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie 2022, a produs puține perturbări, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de lină. Prețurile livrărilor la termen pe piața europeană au crescut deja", arată publicația americană.

Anul trecut, Rusia a furnizat aproximativ jumătate din importurile de motorină ale Europei, volume care greu pot fi înlocuite rapid, iar în ultimele săptămâni rafinăriile europene și-au pregătit rezerve pentru acest moment. 

Citeşte şiGuvernul ia în calcul să subvenţioneze din nou carburanţii, după scumpirile din ultima perioadă

Dar analiștii spun că Europa va fi nevoită să aducă mai multă motorină din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, precum și din India, China și SUA, pentru a putea depăși momentul.

Această schimbare deja se produce, țări mari consumatoare, precum Franța și Germania, reducându-și achizițiile de motorină rusească, pentru a pregăti din timp momentul interzicerii totale.

"Această reechilibrare, care abia începe, va provoca aproape sigur tensiuni care forțează prețurile mai mari, spun analiștii. 

În primul rând, distanțe mai mari pentru transportul motorinei implică nave mai mari de transport, iar timpii de expediere mai lungi vor crește costurile. Ar putea apărea și defecțiuni de livrare a combustibililor", mai arată NY Times.

Deja, exporturile ruse de motorină au scăzut brusc în ultimele zile. "În Europa, nu este de așteptat să apară imediat un deficit de motorină și alte produse petroliere; rezervele oferă cel puțin un tampon pe termen scurt. 

(…) Totuși, diferența dintre prețul motorinei și cel al petrolului, de peste 40 de dolari/baril, este cu mult peste normal, deși este mai mică decât anul trecut. În același timp, șoferii plătesc la pompă o motorină cu 15% mai scumpă decât benzina, față de o diferență de 3% în 2021", mai arată analiza, potrivit biziday.ro.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole