Greenwashing sau dezinformarea ecologică se referă la o organizaţie care face afirmaţii înşelătoare legate de sustenabilitate către investitori sau consumatori, de obicei pentru a-şi îmbunătăţi reputaţia şi rezultatele financiare.
Autorităţile de reglementare doresc să elimine acest fenomen pentru a ajuta la încurajarea direcţionării unor fonduri mai mari către investiţii durabile, deşi nu există încă o definiţie legală a ceea ce este greenwashing.
Instituţiile de supraveghere ale Uniunii Europene au prezentat în iunie o înţelegere comună la nivel înalt a greenwashing şi au declarat că băncile, asiguratorii şi firmele de investiţii au făcut afirmaţii înşelătoare cu privire la acreditările lor de sustenabilitate către investitori.
Creștere semnificativă a cazurilor de greenwashing
Industria bancară şi a serviciilor financiare este a doua după petrol şi gaze pentru numărul de incidente de greenwashing, susţin reprezentaţii companiei care a făcut cel mai recent studiu, RepRisk. Acesta a înregistrat anul acesta 148 de cazuri din industria serviciilor bancare şi financiare la nivel global, în creştere de la 86 anul trecut.
Din cele 148 de cazuri, 106 au fost comise de către instituţii financiare europene.
Comunicarea înşelătoare în jurul subiectelor de mediu şi sociale, nu numai că împiedică progresul către obiectivele colective, ci şi dăunează încrederii consumatorilor şi investitorilor, spun reprezentanţii RepRisk.
Mai ales că firmele care o practică ascund probleme sociale de bază, cum ar fi abuzurile drepturilor omului şi complicitatea corporativă sau impactul asupra comunităţilor, pentru a-şi proteja reputaţia şi performanţele financiare.