Antena 3 CNN International News O flotă misterioasă ajută Rusia să transporte petrol în întreaga lume | Ale cui sunt cele 600 de nave "fantomă"

O flotă misterioasă ajută Rusia să transporte petrol în întreaga lume | Ale cui sunt cele 600 de nave "fantomă"

Redacția Antena 3 CNN
1 minut de citit Publicat la 21:34 02 Mar 2023 Modificat la 21:34 02 Mar 2023

Rusia este unul dintre cele mai mari exportatori de motorină din lume. Anul trecut, 63% din aceste exporturi au fost direcționate către țările UE, conform Kplr (n.r., companie de audit).

În ceea ce privește țițeiul, Rusia a vândut o mulțime de barili care mergeau în Europa, cu destinația India și China.

Problema cu motorina și alte produse petroliere este că, de fapt, China și India sunt, la rândul lor, mari exportatori în lume.

Teoretic, Rusia ar trebui să sufere tot mai mult de pe urma embargoului impus de Uniunea Europeană.

Citește și: Cum s-a dat de gol Moscova în diversiunea "sabotori ucraineni în Briansk" | Radu Tudor: "Parcă erau în vacanță la Soci"

Însă, în practică, pe măsură ce sancțiunile occidentale împotriva Moscovei s-au intensificat în urma invaziei din Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote de petroliere misterioase, gata să faciliteze exporturile de țiței ale Rusiei.

Persoane din industrie estimează dimensiunea acestei flote din umbră la circa 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Iar cifrele ar continua să crească.

Însă, cine deține și operează multe dintre aceste nave rămâne o enigmă, arată un reportaj al CNN.

Pe măsură ce comercializarea petrolului rusesc a devenit mai dificilă în ultimul an, mulți transportatori occidentali și-au retras serviciile.

În schimb, au intrat în joc actori noi și obscuri. În unele cazuri ar fi implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong.

Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alții au exploatat nave vechi, care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi, arată CNN.

China și India au devenit clienți importanți Rusiei, suplinindu-i pe cei pierduți în Europa, cărora li s-a interzis să cumpere petrolul rusesc pe mare și produse rafinate, precum motorina. Însă, livrarea către cumpărători mai îndepărtați necesită nave suplimentare și armatori dispuși să facă față unor riscuri juridice suplimentare, în special după ce țările din Grupul celor șapte au impus plafoane de preț pentru petrolul rusesc.

China a sporit importurile de petrol rusesc la o medie de aproape 2 milioane de barili pe zi în 2022, cu 19% mai mult decât în 2021, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, iar India a accelerat achizițiile și mai mult, înregistrând o creștere de 800% până la o medie de 900.000 de barili pe zi.

Etichete: flota nave Rusia petrol
Citește mai multe din International News
» Citește mai multe din International News
TOP articole