Ne așteaptă un nou val de facturi mari la energia electrică. Furnizorii vor întârzia cel mai probabil emiterea facturilor începând cu luna septembrie ca urmare a schimbării legislației aplicată de la 1 septembrie.
Cel puțin 30 de zile au nevoie companiile din energie pentru a-și actualiza softurile, iar dacă legislația se va mai modifica, acest termen, evident, va crește.
Astfel, facturile noastre vor veni cu întârziere și cel mai probabil și cumulate pe 2 sau 3 luni.
Daniela Dărăban, directorul executiv al Federației Patronale a Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), a explicat ce putem face în aceste cazuri.
"În primul rând, aș vrea cumva să clarific aceste potențiale întârzieri care nu vor fi în cazul tuturor consumatorilor.
În special, cred că ar trebui să ne concentrăm spre cei de energie electrică, unde au intervenit anumite modificări în modul în care se selectează beneficiarii plafoanelor de la 1 septembrie.
Vedem și anumite modificări în modul în care calculăm plafonul pe o marjă de consum. Deci, vorbim strict de modificările, noutățile care au intervenit de la 1 septembrie.
Noi, ca să putem să ajustăm sistemele informatice în așa fel încât să facturăm după noul mod, pentru situațiile specifice care au fost modificate de la 1 septembrie, avem nevoie de o anumită perioadă.
De la furnizor la furnizor numărul de zile este mai mare sau mai mic.
Noi am cerut întotdeauna cel puțin 30 de zile. Pentru orice modificare se ia în calcul cel puțin 30 de zile ca perioadă de implementare.
Adică, dacă modificările care au intrat în vigoare au fost adoptate din 1 septembrie ar fi fost mai normal să intre în vigoare de la 1 octombrie și atunci toți furnizorii aveau timp să facă modificările necesare.
Altfel, noi acum trebuie să le facem din mers, ca să spun așa. Factura de energie nu se facturează în septembrie total în luna august.
Noi facturăm în fiecare zi. Şi dau cu valoare, de exemplu, ca să înțeleagă toată lumea, dacă avem o factură în 15 septembrie această factură va include 15 august - 14 septembrie.
Cele 14 zile din septembrie trebuie să fie facturate pe noua legislație. Unii furnizori au reușit să adapteze în 14 zile modificările, alții nu.
De asta am venit cu acest mesaj către consumatori în întâmpinare, deci să nu se mai creeze panică, deși înțeleg îngrijorarea, ca să înțeleagă dacă vede anumite întârzieri, de unde pot să fie aceste întârzieri.
Acum sumele mari au intervenit pe factură de regularizare.
Noi, în cazul de față, nu vorbim de o factură de regularizare, vorbim de o factură care aplică un plafon de preț, deci în cazul celor care au beneficiat până la 300 KW și acum sunt între plafonul de 255 KWh -300 KWh care au altă metodă de calcul.
Poate în acest caz o să vadă un pic mai mari prețurile, pentru că nu mai beneficiază în același mod de plafonul acordat de statul român.
Deci, în cazul în care un client primește în decurs de 2 săptămâni două facturi cumulate, ca să spunem așa, și nu își permite financiar să le achite la data scadentă menționată pe facturile respective, eu îi îndemn să ia legătura cu furnizorul respectiv și să caute de comun acord soluții.
Furnizorii pot să înțeleagă şi să găsească soluții pentru achitarea acestor facturi", a explicat Daniela Dărăban, directorul executiv al Federației Patronale a Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie, la News Hour with CNN de la Antena 3 CNN.