Antena 3 CNN Actualitate FACIAS: ”MAI trebuie să redacteze proiectul de Hotărâre pentru organizarea alegerilor anticipate. Termenele au expirat de mult, ministrul Bode a încălcat legea”

FACIAS: ”MAI trebuie să redacteze proiectul de Hotărâre pentru organizarea alegerilor anticipate. Termenele au expirat de mult, ministrul Bode a încălcat legea”

Georgiana Adam
4 minute de citit Publicat la 19:11 18 Oct 2022 Modificat la 19:11 18 Oct 2022

FACIAS a cerut organizarea de urgență a alegerilor, pentru reintrarea în legalitate, reproșându-i ministrului că ignoră și încalcă drepturile cetățenești, la fel cum încalcă și prevederile Codului Administrativ.

Referitor la susținerea ca in Codul Administrativ nu este clar reglementat momentul în care se oprește procedura de contestare a actului de constatare a încetării mandatului (ordinul prefectului), potrivit specialiștilor FACIAS, acest argument denotă lipsa de profesionalism și rea credință:

Legea (Codul Administrativ) stabilește foarte clar la art 160 procedura contestării ordinului prefectului prin care se constata încetarea înainte de termen a mandatului de primar.

Astfel, în termen de 10 zile de la data încetării de drept a mandatului (care este stabila expres în lege în funcție de cazul de încetare), secretarul unității administrativ teritoriale trebuie sa transmită prefectului informarea și actele.

Pentru prefect nu este stabilit un termen în care sa emită ordinul, însă de la data când ordinul emis este comunicat, acesta poate fi contestat de primar în termen de 10 zile, deci acesta este un termen de decădere, prevazut de legea specială.

Totodată, instanta este obligata sa se pronunțe într-o procedură de urgenta, respectiv in 30 zile de la data înregistrării contestației, iar hotărârea nu are cale de atac.

Deci, la un calcul simplu, data alegerilor trebuie stabilita după următoarea formulă:

  • max 100 zile de la comunicarea ordinului prefectului, dacă acesta nu a fost contestat (10 zile termenul în care primarul putea contesta + max 90 zile pentru stabilirea datei alegerilor conform alin 11 al art 160)
  • sau 130 zile de la comunicarea ordinului prefectului dacă acesta a fost contestat (10 zile termenul de contestare + max. 30 zile procedura la instanta + max. 90 zile termenul prevazut de art 160 alin 11).

Așadar termenele sunt clar prevăzute de Codul Administrativ(maxim 100 de zile de la comunicarea ordinului prefectului dacă acesta nu a fost contestat, respectiv de 130 de zile de la comunicarea ordinului prefectului dacă acesta a fost contestat). Nerespectarea legii poate constitui infracțiunea de abuz in serviciu. 

Redăm, mai jos, conținutul integral al scrisorii:

„Stimate domnule ministru,

În acest moment, soarta a sute de mii de români stă în pixul dumneavoastră și în modul în care decideți să respectați legile în vigoare. Nu ați făcut-o până acum, așa cum o demonstrează chiar situația fără precedent în care ați lăsat un sector al Capitalei.

Funcția de primar al Sectorului 5 din București a fost vacantată la data de 09.06.2022, prin ordinul nr. 358 emis de instituția Prefectului București.

Încetarea înainte de termen a mandatului a rămas definitivă în 12.07.2022, prin consfințirea sentinței din dosarul civil nr. 15826/3/2022.

Ca o consecință a documentelor de mai sus, potrivit art. 120 alin. 2 din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ „alegerile prevăzute la alin. 1 se organizează în termen de 90 de zile de la emiterea ordinului prefectului prevăzut la alin. 118 alin. 4, în condițiile legii privind alegerea autorităților administrației publice locale”

Domnule ministru Lucian Bode, nu ați făcut ce spune legea! Alegerile locale din Sectorul 5 al Capitalei ar fi trebuit să aibă loc până pe cel târziu 10 octombrie și Guvernul trebuia să adopte cel târziu în 5 septembrie H.G. privind organizarea alegerilor, pentru a fi respectat termenul de 90 de zile prevăzut de Codul Administrativ.

Ați ales să ignorați drepturile cetățenilor de a fi reprezentați de un primar ales de ei, ați comis un abuz și o ilegalitate și vă solicităm să îndreptați de urgență situația.

La fel cum trebuie să faceți pentru aproximativ alte 50 de localități din România, unele dintre ele neavând primar ales direct de cetățeni, din 2021. De exemplu, în:

  • Jibert (Braşov) - primarul a fost omorât în bătaie de un consilier local
  • Sărăţeni (Mureş) - primarul a murit asfixiat într-o fosă septică
  • Şimian (Bihor) - primarul a murit după ce a căzut dintr-un copac
  • Sângeorz-Băi (Bistriţa-Năsăud) - primarul a fost condamnat a doua oară într-o cauză  penală, pentru că a condus beat
  • Valea Salciei (Buzău) - primaul s-a angajat la Curtea de Conturi
  • Blândeşti (Botoşani) - primarul şi viceprimarul găsiţi în conflict de interese
  • Lopătari (Buzău) - primarul a demisionat


FACIAS, în calitate de organizație care luptă pentru respectarea drepturilor cetățenilor, vă reamintește, domnule ministru Lucian Bode, că obligațiile care cad în sarcina guvernului de a stabili data organizării alegerilor locale parțiale și emiterea unei hotărâri în acest sens sunt stipulate prin norme imperative, și nu opționale. Astfel, orice încălcare a acestor norme reprezintă un abuz din partea Ministerului Afacerilor Interne care are responsabilitatea directă în redactarea proiectului de Hotărâre de Guvern pentru organizarea alegerilor în localitățile care nu mai au primar.

Vă întrebăm, așadar, domnule ministru Lucian Bode:

  • Sunteți conștient că în acest moment încălcați dreptul cetățenilor de a alege și de a fi aleși, dar si dreptul de a avea o localitate bine administrată?
  • Când aveți de gând să trimiteți proiectul de Hotărâre de Guvern pentru organizarea alegerilor în localitățile care nu mai au primar?
  • Menționăm că FACIAS este o organizație non-guvernamentală, non-profit și apolitică, partener strategic al Consiliului Europei și al Comisiei Europene prin Asociația Europeană pentru Democrație Locală (ALDA), înființată în anul 2008 și specializată în activități de advocacy în domeniul drepturilor omului. În principal, preocuparea și demersurile noastre vizează apărarea cetățenilor împotriva abuzurilor statului și acționăm în calitate de membru al CIVICUS (World Alliance for Citizen Participațion) și al FRA (Agenția Uniunii Europene pentru Drepturi Fundamentale)”.
Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole