Potrivit unei legi adoptate miercuri, 5 decembrie 2023, prin noua etichetă se dorește promovarea produselor autohtone.
”DOR” înseamnă ”De Origine România”, iar eticheta are menirea de a-i ajuta pe români să distingă mai ușor produsele fabricate exclusiv la noi în țară.
De subliniat este faptul că eticheta nu este obligatorie, producătorii pot alege, sau nu, să o folosească. Pentru acest lucru însă, producătorii care o aleg sunt nevoiți să depună un dosar la Ministerul Agriculturii.
Pentru a primi eticheta DOR, produsele trebuie să îndeplinească mai multe criterii. În primul rând, materia primă trebuie să aibă 100% origine românească. Cu alte cuvinte, carnea să provină de la animale crescute la noi în țară. Mai mult decât atât, și procesarea trebuie să fi fost făcută tot pe teritoriul României.
Pe de altă parte, luând exemplul unui cozonac, acesta poate primi logo-ul DOR doar dacă făina din care este produs provine din cereale românești, la fel ca laptele și ouăle, care trebuie să provină de la animale din țara noastră. Mai mult decât atât, și nuca trebuie să fie de proveniență românească. În ceea ce privește stafidele, zahărul sau esențele, în cazul în care nu sunt autohtone, nu pot fi folosite în proporție mai mare de 25%.
Primele produse cu eticheta DOR ar trebui să apară la începutul anului următor. Până atunci, producătorii trebuie să depună dosarul la Ministerul Agriculturii pentru a obține certificatul în acest sens.
”E vorba de o schemă voluntară. Ajută la promovarea produselor românești la raft”, a declarat Aurel Simion, secretar de stat în Ministerul Agriculturii, potrivit Observator.
În ultima perioadă au apărut mai multe proiecte de gen, prin care Guvernul dorește promovarea produselor autohtone.