Elon Musk a criticat dur programul de avioane de luptă F-35 al Pentagonului, numindu-i „idioți” pe producătorii care încă dezvoltă avioane pilotate, în ciuda avansului tehnologic al dronelor. Într-o serie de postări pe rețelele sociale, Musk a descris F-35 ca un „design prost” și a susținut că dronele autonome și reutilizabile sunt viitorul războiului aerian. Totuși, experții în tehnologie militară atrag atenția că tranziția către drone avansate ar putea implica costuri chiar mai mari, în special din cauza complexității software-ului necesar pentru autonomia lor, scrie Yahoo.news
Elon Musk, care urmează să devină consilier al președintelui ales Donald Trump în 2025, pentru eficientizarea guvernului, a criticat programul F-35 al Pentagonului în două postări pe rețelele de socializare duminică.
Miliardarul a redistribuit un videoclip cu o demonstrație de roiuri coordonate de drone pe platforma X, scriind: „Între timp, niște idioți încă mai construiesc avioane de luptă pilotate, cum ar fi F-35.”
El a adăugat și un emoji cu un „coș de gunoi” la postare.
Când un alt utilizator X a apărat capacitățile F-35, Musk a răspuns că avionul de luptă este un „design prost.” Într-o altă postare, Musk a spus: „Avioanele de luptă pilotate sunt o metodă ineficientă de a extinde raza de acțiune a rachetelor sau de a lansa bombe. O dronă reutilizabilă poate face asta fără toate costurile suplimentare legate de un pilot uman.”
„‘Stealth’ nu înseamnă nimic,” a adăugat el, spunând că este „ridicol de ușor” să dobori avioane de luptă.
Musk a făcut declarații similare de mai multe ori de-a lungul anilor.
Mauro Gilli, cercetător senior în tehnologie militară la Centrul de Studii de Securitate al universității elvețiene ETH Zurich, a declarat pentru Business Insider că Musk reiterează critici valabile ale programului F-35.
Totuși, el a menționat că există multe probleme în modul de gândire al lui Musk.
Gilli a recunoscut că programul F-35 a avut costuri și întârzieri bine documentate. Dar aceste probleme nu se datorează în principal faptului că sunt avioane pilotate, a explicat el pentru BI.
„Principala sursă a costurilor și problemelor a fost electronica și, în special, software-ul,” a spus el.
Și aceste costuri ar deveni chiar mai mari cu o dronă echivalentă, a adăugat.
„O dronă care operează în spațiul aerian inamic nu va fi controlată de la distanță,” a spus Gilli. „Va avea nevoie de un nivel foarte ridicat de autonomie.”
Aceasta necesită electronice și software chiar mai costisitoare și mai complexe decât un avion pilotat, a sugerat el.
F-35 vs Drone: Elon Musk provoacă Pentagonul la o nouă abordare
Potrivit lui Gilli, sugestia lui Musk se bazează pe ceva care „până acum a fost principala sursă a costurilor și întârzierilor. Și astfel nu există niciun motiv să credem că aceste drone ar fi mai ieftine.”
Accentul pus de Musk pe o dronă „reutilizabilă” înseamnă, de asemenea, că aceasta ar trebui să aibă aceleași capacități de „stealth” ca un F-35 pentru a penetra spațiul aerian inamic și a evita apărarea antiaeriană, a spus Gilli, făcând comentariile lui despre „stealth” irelevante.
Elon Musk: „Pentagonul a eșuat la al șaptelea audit consecutiv"
Nu este clar dacă Musk intenționează să folosească noua sa poziție pentru a influența planurile sau costurile pentru F-35, cel mai scump program de avioane de luptă al Pentagonului de până acum.
Dar el a menționat cheltuielile Departamentului Apărării într-un articol din The Wall Street Journal în care critica bugetele guvernamentale federale.
„Recent, Pentagonul a eșuat la al șaptelea audit consecutiv, sugerând că conducerea agenției nu are o idee clară despre cum este cheltuit bugetul anual de peste 800 de miliarde de dolari,” a scris Musk în articolul semnat împreună cu Vivek Ramaswamy, care urmează să conducă noul Departament pentru Eficiență Guvernamentală.
Musk și Ramaswamy au scris că scopul departamentului lor este să elimine „cantitatea uriașă de risipă, fraudă și abuz pe care aproape toți contribuabilii doresc să le vadă încetate.”
Costurile pentru un avion de luptă F-35 a ajuns la 485 de miliarde de dolari
În ceea ce privește F-35, costurile pentru avionul de luptă dezvoltat de Lockheed Martin au ajuns la aproximativ 485 de miliarde de dolari, după o creștere de 10% anul acesta, justificată de Pentagon prin necesitatea îmbunătățirii sistemului de răcire a motorului.
Aproximativ 1.000 de avioane au fost livrate armatei americane și aliaților săi, dintr-un total de peste 3.000 de avioane planificate pentru producție pe durata programului F-35.
Durata de operare a avionului este estimată până în 2088, iar Biroul pentru Responsabilitate Guvernamentală estimează că programul F-35 va costa peste 2 trilioane de dolari pentru producție și întreținere.
Musk, Pentagonul și Lockheed Martin nu au răspuns solicitărilor de comentarii trimise în afara orelor normale de lucru de Business Insider.
Musk a declarat anterior că SUA ar trebui să ia în considerare alternative controlate de la distanță la avioanele pilotate, atât pentru a ține pasul cu creșterea războiului cu drone, cât și pentru a ajuta la menținerea competitivității achizițiilor Forțelor Aeriene.
„Competitorul ar trebui să fie un avion de luptă-drone controlat de la distanță de un om, dar cu manevre augmentate de autonomie. F-35 nu ar avea nicio șansă împotriva lui,” a scris Musk pe Twitter în februarie 2020.
În răspuns la tweet-urile lui Musk, un purtător de cuvânt Lockheed Martin a declarat pentru Fortune că F-35 este „cel mai avansat, durabil și conectat avion de luptă din lume, un factor esențial de descurajare și piatra de temelie a operațiunilor multi-domeniu.”
„Așa cum am făcut și în primul său mandat, așteptăm cu nerăbdare o relație de colaborare solidă cu președintele Trump, echipa sa și noul Congres pentru a ne întări apărarea națională,” a adăugat acesta.
Un purtător de cuvânt al Pentagonului a declarat, de asemenea, publicației: „Avem avioane de luptă capabile să opereze astăzi, care performează excepțional împotriva amenințărilor pentru care au fost proiectate. Piloții subliniază continuu că acesta este avionul pe care îl vor lua în luptă, dacă va fi necesar.”
„În următorii 10 ani, vor exista 700 de avioane F-35 în Europa și doar 60 dintre acestea vor aparține SUA,” au mai spus ei.