Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Timiș (AETM) critică lista olimpiadelor și concursurilor școlare publicată de Ministerul Educației.
După ce au fost suspendate timp de doi ani, Sorin Cîmpeanu a anunțat că, începând cu acest an școlar, olimpiadele și concursurile școlare se reiau. Astfel, Ministerul Educației a publicat lista completă a concursurilor și olimpiadelor școlare din 2021-2022.
Din lista complexă de anul acesta lipsesc cu desăvârșire olimpiade importante la care participau, anual, o mulțime de elevi. Olimpiada Națională de Limba Engleză, Olimpiada de Limba și Literatura Română, precum și Olimpiada de Istorie nu se regăsesc în informarea publicată de Minister.
"Astfel, elevii ce se pregătesc temeinic la aceste discipline nu vor avea ocazia să participe la concursurile care să le ateste cunoștințele sau care să îi ajute să obțină performanța. Totodată subliniem faptul că Olimpiadele și Concursurile recunoscute de către Minister sunt cele care fac elevul să obțină bursa de performanță.
Astfel, ne punem următoarea întrebare și anume cum va putea fi răsplătit un elev olimpic la una dintre disciplinele scoase de minister, dacă nu va putea susține olimpiada la disciplina la care performează? De asemenea, subliniem faptul că majoritatea disciplinelor scoase sunt specifice profilului uman, astfel fiind create inechități între elevii ce studiază diferite profile.
Limba și literatura română materie obligatorie la Bacalaureat, iar istoria este proba obligatorie specifică profilului uman, fiind astfel mai mult decât necesară includerea lor în lista de olimpiade. În acest context, nu putem să nu ne întrebăm care au fost criteriile pentru care aceste olimpiade au fost scoase și care este fundamentul veridic pentru care acestea nu se susțin? Nu trebuie ca toți elevii să aibă șansa de a susține olimpiada indiferent de disciplină, dacă tot se reiau în acest an?
Apreciem introducerea elementelor de noutate precum competițiile interdisciplinare de tipul concursurilor de robotică sau creație digitală, dar îi solicităm Ministrului să ofere șansa tuturor, fără a uita de o parte dintre elevii olimpici ai României”, transmit elevii.
Aceștia îi cer lui Sorin Cîmpeanu reintroducerea olimpiadelor scoase pentru a nu discrimina elevii și pentru a oferi tuturor oportunitatea de a performa indiferent de materie.
"Considerăm strigător la cer ca, după doi ani în care olimpiadele nu au fost organizate în mod nejustificat, acestea să fie reluate doar la anumite materii. Prin actuala listă, elevii ce performează în domenii umaniste ajung să fie discriminați, neavând posibilitatea de a-și materializa cunoștințele și de a beneficia de burse de performanță, în baza rezultatelor obținute.
Criteriile de selecție a materiilor la care sunt organizate olimpiadele sunt de neînțeles, având în vedere faptul că două dintre disciplinele scoase, limba și literatura română și istoria, sunt discipline obligatorii la examenul de Bacalaureat”, declară Ariana Dudună, președinte AEC.