Dragoș Stanca, expert social media, a explicat marți la Antena 3 CNN că trenduri și semne similare cu cele din campania dusă de Călin Georgescu s-au văzut și în 2020 când nimeni nu a observat ascensiunea AUR. El și-a exprimat îngrijorarea că și pentru alegerile parlamentare vom asista la un fenomen similar, "deoarece deja se vede o formațiune nouă, și anume POT" (Partidul Oamenilor Tineri - care îl susține pe Călin Georgescu), care crește "peste noapte".
"Semne similare au fost văzute și în 2020, atunci când nimeni nu a văzut ascensiunea AUR, dar care ascensiune era foarte evidentă deja în TikTok mai ales, în social media în general. TikTok nu era încă așa de puternic.
Se văd în mod evident niște trenduri și cred că toată lumea trebuie să înțeleagă - inclusiv din zona mediei tradiționale, a companiilor de cercetare - că suntem într-o cu totul altă paradigmă decât cea cu care ne-am obișnuit, acum, curente de opinie și decizii de vot care erau modelate înaintea erei algoritmizării conținutului media, adică înainte de era TikTok și a Instagram, trendurile noi se formează foarte rapid. Adică anumiți candidați sau partide care au scoruri mici, conform audiențelor și research-urilor făcute cercetărilor făcute cu metodele vechi, toate aceste trenduri se formează mult mai rapid. Adică un candidat care are 6 – 7% în cercetările tradiționale, prin algoritmizare și prin folosirea unor tehnici de inginerie socială și tehnologii avansate poate ajunge foarte ușor și s-au văzut deja la scoruri care sunt greu de prezis.
Mă tem că și pentru alegerile parlamentare vom asista la un fenomen similar. Deja se vede o formațiune nouă, și anume POT, care crește ca Făt-Frumos peste noapte.
Acum, evident, nu putem avea afirmații clare, fără dovezi clare, dacă există o mișcare organică și o mișcare cumva naturală, o nemulțumire socială majoră combinată cu o dezinformare majoră, pentru că, în mod evident, mulți oameni nu știu exact cu cine și ce au votat sau avem și o intervenție a unor actori străini.
Din nefericire, aceste informații nu sunt disponibile decât la nivelul platformelor Big Tech, platforme care trebuie să își asume responsabilitatea pentru lucrurile care se întâmplă acolo. Sunt singurele care dețin informații.
Uniunea Europeană și companiile Big Tech, atât americane, cât și cea chinezească sunt într-un dans foarte complicat de ani de zile. De fiecare dată când Comisia Europeană vine cu o nouă reglementare, platformele Big Tech din contră, tac. Nu mai curând de acum câteva zile, Google a anunțat că va delista toate site-urile de știri din rezultatele de căutare, ca să nu plătească o taxă pe link-ul de căutare, pentru că această companie face bani din indexarea unor știri. Dar, revenind la TikTok, avem în vedere totuși că TikTok este deja interzis în unele state."
El a făcut aceste declarații în contextul în care lidera grupului Renew Europe din Parlamentul European îi cere explicaţii directorului platformei TikTok după rezultatele din primul tur al alegerilor prezidenţiale din România. Ea trage de asemenea un semnal de alarmă cu privire la influenţa social media în propagarea dezinformării în spaţiul comunitar.
Valerie HAYER, liderul grupului Renew Europe: Cu privire la alegerile prezidenţiale din România, este extrem de îngrijorător să vedem un candidat de extremă-dreapta luând un avans surprinzător. Un candidat împotriva NATO, împotriva Occidentului, pro-rus. Suntem martorii unui atac împotriva democraţiei, suntem martori cum social media, mai ales TikTok, a devenit un câmp de luptă pentru votanţi. Click-uri înaintea conţinutului. Îi cerem directorului general TikTok să vină să ne vorbească şi să ne dea asigurări că platforma sa nu a încălcat în niciun fel Actul privind Serviciile Digitale. România reprezintă un semnal de alarmă. Radicalizarea şi dezinformarea pot apărea oriunde în Europa şi pot avea consecinţe dăunătoare.