Antena 3 CNN Externe Dilema NATO cu avioanele de război rusești. Ce efecte ar putea avea un calcul greșit în spațiul aerian de la granițele Alianței

Dilema NATO cu avioanele de război rusești. Ce efecte ar putea avea un calcul greșit în spațiul aerian de la granițele Alianței

G.M.
4 minute de citit Publicat la 07:00 02 Oct 2024 Modificat la 07:00 02 Oct 2024

Avioanele rusești care zboară în apropierea granițelor NATO pentru a intimida Alianța au ridicat temeri că o greșeală de calcul ar putea avea consecințe grave. Un expert a declarat pentru Newsweek că prin aceste acțiuni, Moscova urmărește să țină NATO „în alertă în timp ce își și demonstrează capacitatea militară”.

Comandamentul de Apărare Aerospațială din America de Nord (North American Aerospace Defense - NORAD) a publicat luni seara un videoclip care arată exact momentul în care avionul rusesc trece la câțiva metri de cel al americanilor. Deși „activitatea aviației ruse în zona de identificare a apărării aeriene (ADIZ) din Alaska este frecventă și nu reprezintă o amenințare”, cea mai recentă interacțiune a evidențiat o manevră extrem de riscantă a unui avion Su-35 rusesc, surprinsă într-o filmare realizată din cabina unui F-16C american desfășurat în regiune.

Videoclipul arată momentul în care Su-35-ul rus virează brusc în direcția avionului F-16 american. Incidentul a avut loc săptămâna trecută.

NORAD a declarat că a desfășurat avioane pentru a efectua o „interceptare sigură și disciplinată” a aeronavei ruse în zona de identificare a apărării aeriene din Alaska. „Manevra executată de un avion rusesc Su-35 a fost nesigură și neprofesionistă și a pus viețile tuturor piloților în pericol - nu e ceva ce vezi într-o aviație militară profesionistă”, a declarat generalul american Gregory Guillot, comandantul NORAD.

Provocări militare și mesaje strategice

La mii de mile distanță, în 20 și 21 septembrie, avioane Eurofighter germane staționate în Letonia, au fost desfășurate pentru a avertiza avioanele rusești și a le escorta în apropierea graniței cu Belarus. Suedia și Finlanda, cei mai noi membri ai NATO, au raportat, de asemenea, încălcări ale spațiului lor aerian de către avioanele militare rusești în ultimele luni.

Gordon „Skip” Davis, un general-maior american care a fost secretar general adjunct al NATO pentru departamentul de investiții în apărare, a declarat că încălcările spațiului aerian din partea Rusiei au fost mai numeroase în urma anexării Crimeei de către Moscova în 2014 și invaziei în Donbas, Ucraina. Incidentele recente ar putea fi puse în contextul cererii Ucrainei de ridicare a restricțiilor asupra folosirii armelor cu rază lungă de acțiune pentru a lovi ținte militare în Rusia și de deciziile națiunilor NATO de a susține sau de a crește asistența militară pentru Ucraina.

„Zborurile rusești în apropiere de Alaska și regiunea baltică sunt atât provocări militare, cât și mesaje strategice care vizează menținerea NATO și SUA în alertă, demonstrând în același timp capacitatea militară de durată a Rusiei”, a declarat Davis.

El a spus că atunci când aeronavele militare rusești zboară în apropierea spațiului aerian NATO, nu pot fi identificate după tip, poziție și altitudine. „Adesea nu depun planuri de zbor și nici nu comunică cu controlorii civili de trafic aerian. Acest comportament crește riscul de incidente periculoase sau calcule greșite în spațiul aerian aglomerat din apropierea granițelor NATO”, a spus Davis.

Între 2013 și 2021, au fost anual între 290 și 350 de interceptări anuale, inclusiv de avioane militare rusești care zburau în apropierea sau în spațiul aerian NATO, nereușind adesea să comunice cu controlorii de trafic aerian. Totuși, situația a escaladat după invazia în Ucraina, interceptările ajungând la aproximativ 570.

În 2023, numărul de interceptări a scăzut iar la nivelurile de dinaintea invaziei, NATO efectuând peste 300 de interceptări, mai ales în regiunea baltică.

Aceste incidente au făcut parte din operațiunile psihologice specifice Războiului Rece, care urmăresc să-i joace pe rivali pe degete, a spus istoricul Serghei Radcenko. „Escaladarea accidentală este un aspect periculos al acestor misiuni”, a declarat Radchenko pentru Newsweek.

Doborârea unui zbor comercial al companiei Korean Airlines pe 1 septembrie 1983, pe ruta New York-Seul, a declanșat tensiuni crescute între SUA și Uniunea Sovietică. „Partea bună e că acolo avem peste 70 de ani de practică”, a spus Radchenko, profesor la Johns Hopkins School of Advanced International Studies. „Există anumite reguli de angajament care au fost elaborate și trebuie să sperăm că acele reguli sunt respectate”.

Un zbor comun al bombardierelor rusești și chineze lângă Alaska, în iulie, l-a făcut pe secretarul american al apărării Lloyd Austin să-și arate îngrijorarea cu privire la cooperarea militară dintre Beijing și Moscova, care a crescut de la începutul invaziei Rusiei în Ucraina.

Pe 23 septembrie, o flotilă ruso-chineză a intrat în Marea Okhotsk din Pacificul de Vest în cadrul unor exerciții maritime comune numite Beibu/Interaction-2024.

Robert Murrett, viceamiral american în retragere și director adjunct al Institutului de Politici de Securitate la Universitatea din Syracuse, a declarat că atunci când crește numărul interceptărilor în spațiul aerian internațional, de fapt se transmit semnale cu privire la sensibilitatea unor zone de interes major, în special în ceea ce priveşte revendicările teritoriale excesive.

Au mai avut loc interceptări deasupra Mării Japoniei, Mării Norvegiei, Mării Chinei de Est și Mării Chinei de Sud. „Aceste interceptări în aer și pe apă pun un accent puternic pe calm și pe profesionalismul piloților”, a spus Murrett pentru Newsweek.

„Există întotdeauna potențialul de incidente când ești atât de aproape în aer. Măiestria piloților e cu adevărat importantă, iar profesionalismul contează enorm. Dacă nu sunt aceste condiții, cu siguranță s-ar putea întâmpla accidente”, a spus Murrett.  

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole