Antena 3 CNN Externe Rusia folosește ruta artică să își transporte petrolul spre China. Moscova, ajutată de încălzirea globală

Rusia folosește ruta artică să își transporte petrolul spre China. Moscova, ajutată de încălzirea globală

A.I.
2 minute de citit Publicat la 20:39 25 Sep 2024 Modificat la 21:31 25 Sep 2024

Rusia și-a sporit livrările spre China printr-o zonă maritimă sensibilă, pe care a transportat, în acest an, o cantitate record de petrol.

Este vorba despre așa-numita rută arctică, notează Agerpres, citând presa internațională.

Ea începe la Murmansk, în apropierea graniței dintre Rusia şi Norvegia, şi se termină în Strâmtoarea Bering.

Moscova mizează pe faptul că această cale de navigație va deveni din ce în ce mai accesibilă navelor de mari dimensiuni pentru a livra bunuri spre Europa şi Asia, pe măsură ce încălzirea climei va reduce cantitatea de gheață.

Cel puțin 15 tancuri petroliere rusești au utilizat deja ruta arctică în acest an, transportând aproximativ 11 milioane de barili de țiței.

Navigația în apropiere de Cercul Polar va mai fi posibilă timp de o lună. În prezent, trei tancuri petroliere sunt la ancoră în portul Murmansk, iar alte două urmează să ajungă acolo la începutul lunii octombrie, fiind create premisele ca recordul de livrări consemnat anul trecut să fie depășit în acest an.

Cele cinci tancuri petroliere menționate ar putea spori la la 14,4 milioane de barili cantitatea totală de petrol transportată anul acesta prin ruta arctică.

Comparativ, pe întreaga perioadă a anului trecut, 14 tancuri petroliere au transportat 10,5 milioane de barili de ţiţei pe traseul respectiv.

Ruta arctică, mai atractivă după escaladările din Orientul Mijlociu

Ruta arctică ridică numeroase provocări dar permite, pe de altă parte, reducerea semnificativă a duratei unei călătorii între Europa și Asia.

În mod obișnuit, o navă are nevoie de o săptămână pentru a ajunge din Novaia Zemlia (în vestul Rusiei) până în Strâmtoarea Bering, în est. De acolo, mai durează 12 până la 14 zile pentru ca nava să ajungă în Shanghai sau în alte porturi din nordul Chinei.

În contrapartidă, un vas comercial are nevoie de o lună şi jumătate pentru a ajunge din Marea Baltică la Shanghai prin Canalul Suez. Durata crește până la 50 de zile pentru un traseu care pleacă din portul Murmansk până la Shanghai via Canalul Suez.

Sancțiunile occidentale şi atacurile rebelilor houthi din Marea Roșie au sporit atractivitatea rutei arctice iar creșterea temperaturilor a deschis această rută pentru comerțul mondial, dar a stârnit și îngrijorări cu privire la impactul tranzitului în creştere asupra mediului.

"Izolarea, lipsa de infrastructură şi mediul ostil din Oceanul Arctic ridică provocări logistice și operaționale semnificative în eventualitatea unei scurgeri de petrol", arată ONG-ul International Tanker Owners Pollution Federation.

Majoritatea navelor care utilizează ruta arctică sunt vase relativ moderne, operate de gigantul rus Sovcomflot.

În acest an însă, mai multe vase mai vechi, parte a "flotei din umbră" pusă la punct de Moscova pentru a ocoli sancțiunile occidentale, au navigat și ele pe ruta arctică.

Potrivit Bloomberg, aproape jumătate din navele care au navigat în acest an prin Oceanul Arctic au o vechime de cel puțin 15 ani. Anul trecut doar o treime din tancurile petroliere care au folosit traseul menționat erau mai vechi de 15 ani. 

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole