Antena 3 CNN Externe Criza în creștere a combustibililor din Ucraina va provoca foamete globală și va agrava inflația

Criza în creștere a combustibililor din Ucraina va provoca foamete globală și va agrava inflația

Fermierii din Ucraina, grânarul Europei, au rămas fără combustibil. La două săptămâni de la atacul Rusiei, lanțurile de aprovizionare din Ucraina sunt perturbate, iar o lipsă critică de combustibil pentru tractoare și camioane împinge sectorul agricol al Ucrainei spre colaps. Dacă nu va asigura motorină în curând, Europa s-ar putea confrunta cu creșteri masive de prețuri pentru mărfurile agricole și cu o lipsă de alimente.

de Alexandra Ionescu    |   

Ucraina este o mare putere agricolă. Între 2018 și 2020, a produs 49,6% din uleiul global de floarea-soarelui, 10% din grâu global, 12,6% din orzul global și 15,3% din porumbul global. Ucraina este, de asemenea, un producător de top de ouă, cartofi, secară, alte cereale și chiar brânză.

Pentru Europa, Ucraina este fie a treia, fie a patra cea mai mare sursă de importuri agricole. Potrivit lui Nazar Bobitski, șeful Asociației Ucrainene de Afaceri și Comerț din Bruxelles, Ucraina furnizează 88% din uleiul de floarea soarelui din Europa, 41% din semințe de rapiță și 26% din miere.

Orientul Mijlociu este și mai expus riscului de lipsă de alimente din cauza invaziei Rusiei în Ucraina. Libanul, de exemplu, primește peste 80% din grâu din Ucraina și acum a interzis exportul de „produse alimentare” pentru a se proteja.

Ceea ce nu este raportat pe scară largă este măsura în care prăbușirea sectorului agricol ucrainean se datorează penuriei de combustibil. Fermierii au nevoie de combustibil, mai ales motorină, pentru a-și propulsa tractoarele, plugurile, combinele și camioanele de livrare.

Acum, în vreme ce Rusia oprește livrările de motorină către porturile de la Marea Neagră, în timp ce Ucraina este forțată să-și retragă o parte din combustibil pentru apărarea militară a țării, nu a mai rămas nimic pentru agricultură.

Taras Panasyuk, director comercial pentru West Oil Group (WOG), una dintre cele mai importante companii de vânzare cu amănuntul de combustibili din Ucraina, a declarat că „situația este cu adevărat foarte gravă”.

Sezonul de plantare începe în câteva săptămâni, dar fermierii nu au combustibil pentru a semăna câmpurile și nu au încredere că vor avea combustibil cu care să recolteze mai târziu în cursul anului. Un oficial al agriculturii care a cerut să rămână anonim a fost mai explicit: „Sectorul nostru agricol este complet distrus”.

Sectorul agricol al Ucrainei consumă aproximativ 1,5 milioane de tone de motorină într-un an normal. Pentru a supraviețui doar în următoarele două luni, lunile de vârf de plantare, Ucraina are nevoie de 200.000 de tone sau nu își va putea însămânța câmpurile.

Țara are nevoie de încă 150.000 de tone pe lună pentru uz comercial, inclusiv pentru lanțurile de aprovizionare de export și livrare. Oficialul din agricultură a remarcat că aceste cifre sunt complet independente de nevoile militare.

WOG și principalul său rival în furnizarea de combustibil cu amănuntul, OKKO, raportează că vor rămâne complet fără motorină în următoarele două săptămâni, potrivit Time.

Deficitul actual de motorină a Ucrainei nu se datorează sancțiunilor aplicate petrolului și gazelor rusești și nici nu va fi exacerbată de sancțiuni mai stricte. Retrezirea economică globală de la retragerea COVID-19 a perturbat deja lanțurile de aprovizionare, astfel încât chiar și Arabia Saudită caută motorină de importat. Între timp, China a ordonat companiilor petroliere de stat să înceteze exporturile de la invazie.

Ucraina nu poate asigura motorină pentru sectorul său agricol și pentru lanțurile sale de aprovizionare tocmai pentru că aroganța Rusiei cu privire la dominația sa energetică i-a dat lui Putin un sentiment de invincibilitate. Evident, logica lui presupunea convingerea că Europa este prea dependentă de petrolul și gazele naturale rusești pentru a putea interveni.

Prezența militară rusă în Marea Neagră nu îi permite Ucrainei să găsească vânzători de motorină și alți combustibili. Înainte de război, cea mai mare parte a motorinei venea în Ucraina prin Belarus și porturile Mării Negre din Odesa, Mikolaiv și Herson.

Acum, Belarus face parte din asalt, iar Rusia a preluat controlul asupra Hersonului și distruge Mikolaiv. Chiar și acolo unde nu există încă lupte imediate, cum ar fi Odesa, navele de război rusești din Marea Neagră au speriat furnizorii. La fel cum trupele ruse blochează Mariupolul, astfel încât nu poate primi ajutorul umanitar, Rusia a făcut ca livrarea de combustibil în Ucraina să fie prea periculoasă pentru vânzători.

Furnizorii ucraineni de combustibil agricol spun că sunt gata să încheie o înțelegere prin comercianții din Europa. Numeroși foști rivali de pe piață s-au unit pentru a-și crește puterea de cumpărare și pentru a avea logistica pregătită pentru livrările de motorină către, de exemplu, porturile poloneze sau românești Gdansk și Constanța. Furnizorii din alte părți din Europa sau din America ar putea livra acolo pentru Ucraina.

Sau, la fel de ușor, dacă nu mai ușor, guvernele străine ar putea furniza Ucrainei motorină. NATO și-ar putea folosi rețeaua Organizației pentru Sprijin și Achiziții (NSPO), formată din peste 50.000 de firme contractante, pentru a ajuta sectorul agricol al Ucrainei să supraviețuiască.

Deși țările cu rezerve strategice de petrol nu includ întotdeauna sau adesea produse rafinate precum motorina, unele dintre ele o fac. SUA ar putea elibera o parte din cei 1.000.000 de barili de motorină păstrați de Northeast Home Heating Oil Reserve din Connecticut, New Jersey și Massachusetts. Alte țări păstrează, de asemenea, o cantitate de motorină, dar numere specifice sunt greu de găsit pentru produsele petroliere rafinate stocate comparativ cu petrolul brut.

Obținerea de motorină din Ucraina pentru sectorul său agricol ar trebui să fie o prioritate față de alte utilizări și alte țări. Prețurile alimentelor din întreaga lume sunt deja la niveluri record, iar grâul în special bate recorduri.

Rusia și Ucraina împreună produc aproximativ 32% din grâul global, constituind împreună 12% din totalul grânelor comercializate la nivel mondial. 

Ucraina aflată sub asediu și Rusia sub sancțiuni – ONU a calculat o creștere probabilă de 20% a prețurilor doar din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare ale invaziei.

Dacă fermierii ucraineni ratează și acest sezon de plantare, prețurile deja vertiginoase la alimente vor crește suficient la nivel global pentru a declanșa foamea în populațiile vulnerabile din întreaga lume și chiar mai mult decât inflația de 8% cu care se confruntă deja consumatorii americani.

Subiecte în articol: Rusia Război Ucraina
TOP articole pe Antena 3 CNN:
Parteneri
Cele mai noi știri pe ANTENA 3 CNN
» Vezi toate știrile
Festival de miștouri online la adresa lui George Simion