Antena 3 CNN Externe „Crăciunul alb”. Țara în care oamenii nu beau deloc alcool în luna decembrie

„Crăciunul alb”. Țara în care oamenii nu beau deloc alcool în luna decembrie

B.C.
2 minute de citit Publicat la 08:00 22 Dec 2024 Modificat la 08:06 22 Dec 2024

În majoritatea țărilor, în perioada sărbătorilor de iarnă oamenii au tendința să consume mai mult alcool, însă nu și în Suedia, care a implementat un concept inedit - „Crăciunul alb” sau „Decembrie uscat” - adică o lună în care nu se consumă deloc băuturi alcoolice, transmite The Guardian.

Timp de decenii, autoritățile din Suedia au încurajat oamenii să consume alcool în mod responsabil și cu un monopol de stat pe vânzarea alcoolului, reguli stricte și abstinență în creștere, par să reușească.

Crăciunul este sinonim cu excesul de indulgență, în special cu băutura. Uneori, vremea este o scuză: din punct de vedere istoric, alcoolul a fost privit ca o modalitate de ne încălzi. Consumul de alcool crește în decembrie în Europa și SUA, însă în Suedia există Vit Jul (n.r. „Crăciunul alb”), un concept inedit care înseamnă „decembrie uscat”, adică o lună în care nu bei deloc.

În ultimii 15 ani, conceptul de Vit Monat (Luna Albă), și Vit Jul în special, a crescut în popularitate în Suedia.

Originea conceptului

Vit Jul provine dintr-un proiect vechi de zeci de ani de a semăna ideea de consum responsabil de alcool în rândul populației suedeze, în primul rând prin Systembolaget, compania administrată de stat care operează sute de magazine în Suedia. Prezența Systembolaget sugerează că obiceiurile raționale de băut se aplică în general, nu doar de Crăciun. Monopolul este invizibil pentru cei din afară la prima vedere. Dacă bei în restaurante sau baruri ca turist, nu ar fi evident că vânzarea cu amănuntul a alcoolului este strict controlată. 

Această mișcare a existat în Suedia încă din anii 1830, iar primul monopol de stat datează din anii 1860 și din sistemul de case publice din Goteborg. În linii mari, sistemul „goth” implică restricționarea și descurajarea consumului de băuturi spirtoase. Sistemul modern a fost fondat în 1955. Există peste 400 de magazine Systembolaget în Suedia și respectă reguli stricte. Nu puteți cumpăra bere rece sau vin, nu există combine frigorifice, oferte promoționale sau publicitate.

Localnicii spun că sunt mulțumiți de acest concept din mai multe motive, fie că astfel băuturile sunt mai ieftine, fie că oamenii devin mai conștienți de problema consumului de alcool.

De asemenea, acest concept a prins și la tineri, care încep să fie tot mai preocupați de sănătatea lor și preferă să renunțe la petreceri și alcool.

Suedia nu este singura țară care a aplicat acest concept

Suedia nu este singura țară care a aplicat acest concept. Islanda, Finlanda și Norvegia au, de asemenea, monopoluri de stat pe vânzarea alcoolului. În anii 1980, un raport al Grupului de Cercetare a Alcoolului a analizat istoria globală a monopolurilor. Multe națiuni non-nordice au avut o formă de monopol la un moment dat în istoria lor: Franța, de exemplu, a avut monopolul asupra băuturilor spirtoase după Primul Război Mondial și un monopol asupra tutunului până în anii 1970. Dar raportul a concluzionat că, în lumea modernă, sprijinul public necesar și consensul privind interesul sănătății publice ar fi dificil de obținut în majoritatea țărilor.

 

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole