Antena 3 CNN Actualitate Corina Crețu, avertisment pentru Ministerul Transporturilor. ”Sunt îngrijorată...”

Corina Crețu, avertisment pentru Ministerul Transporturilor. ”Sunt îngrijorată...”

2 minute de citit Publicat la 14:59 23 Iun 2016 Modificat la 14:59 23 Iun 2016

Proiectele finanțate de UE în 2007-2013 vor fi terminate cu banii noștri căci Ministerul Transporturilor nu a definitivat procedurile necesare fazării acestor proiecte pentru perioada ce urmează. Mai mult pentru perioada 2014-2020 nu există aprobat nici măcar master Planul Transporturi iar o listă cu proiecte de rezervă mature lipsește, a avertizat joi într-o scrisoare comisarul european Corina Crețul pe ministrul român al Transporturilor, Dan Costescu, scrie Digi24.

Comisarul European pentru Politică Regională Corina Crețu a transmis astăzi, 23 iunie 2016, o scrisoare ministrului Transporturilor, Dan Marian Costescu, prin care solicită accelerarea implementării proiectelor din acest domeniu, finanțate prin Fondurile structurale și de investiții europene (FESI). Ea își exprimă astfel îngrijorarea în legătură cu întârzierile la proiectele de transport din perioada 2007-2013, dar și cu privire la lipsa de noi proiecte pentru perioada 2014-2020.

Nici măcar partea fazată a proiectelor europene nu este terminată

”Sunt îngrijorată de ritmul lent în pregătirea proiectelor privind infrastructura de transport din cadrul Programului Operațional pentru Infrastructură Mare pentru perioada 2014-2020, dar și de numărul mare de proiecte ce riscă să nu fie finalizate. Deși Comisia Europeană a aprobat fazarea a 30 din cele 123 de proiecte de transport pentru perioada 2007-2013, autoritățile naționale nu au reușit să trimită la Bruxelles toate documentele necesare pentru acestea, așa încât există riscul ca România să nu poată folosi banii europeni alocați și va fi nevoită să suporte din bugetul național cheltuielile necesare pentru finalizarea proiectelor”, a spus Crețul în scrisoarea trimisă.

Fazarea unui proiect presupune împărțirea acestuia în două părți, o parte defintivată în perioada 2007-2013, cealaltă parte terminată între 2014 și 2020. Fazarea prezintă dezavantaje precum neutilizarea integrală a banilor alocați unui proiect pentru perioada 2007-2013, consumarea unei părți a finanțării alocate pentru 2014-2020, dar este preferabilă pierderii integrale a fondurilor.

Lipsesc proiectele de rezervă. Master Planul Transporturi nu este aprobat

În privința utilizării Fondurilor structurale și de investiții europene în domeniul transporturilor în actuala perioadă de programare (2014-2020), oficial european a precizat:

”Există întârzieri semnificative în pregătirea financiară și tehnică a unei rezerve de proiecte mature necesare pentru îndeplinirea obiectivelor Programului Operațional pentru Infrastructură Mare. Lipsa unor proiecte mature și cheltuielile insuficiente vor putea duce în cele din urmă la dezangajarea fondurilor extrem de necesare pentru rețeaua de transport a României”.

Comisarul European a adăugat, de asemenea, că este necesară adoptarea rapidă a Master Planului General de Transport, în forma agreată în cadrul negocierilor din 2015 dintre Comisia Europeană și Guvernul României.

În finalul scrisorii adresată conducerii Ministerului Transporturilor, Comisarul European Corina Crețu asigură autoritățile române atât de sprijinul ei personal, cât și de susținerea pe care Comisia Europeană, precum și experții Direcției Generale pentru Politică Regională (DG REGIO), vor continua să o acorde României pentru a putea valorifica la maximum Fondurile structurale și de investiții europene pentru proiectele de transport.

Pentru Programul Operațional pentru Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, România are alocate aproximativ 9,4 miliarde de euro atât prin Fondul european de dezvoltare regională, cât și prin Fondul de coeziune. Mai mult de jumătate din finanțarea totală (inclusiv cofinanțarea națională) pentru POIM — 6,8 miliarde de euro — sunt prevăzute pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole