Cu doar două zile înainte de Marele Premiu de la Austin, Statele Unite, echipa Red Bull se confruntă cu o polemică majoră. După ce FIA a ridicat suspiciuni legate de un posibil avantaj tehnic ilegal, echipa austriacă a recunoscut existența unui sistem care ar putea oferi un beneficiu aerodinamic semnificativ, însă insistă că acesta nu a fost folosit.
Controversa a început după Marele Premiu de la Singapore, pe 22 septembrie, când mai multe echipe au alertat FIA cu privire la utilizarea unui dispozitiv ilegal pentru a obține avantaje aerodinamice, relatează RMC Sport.
FIA a investigat, iar deși nu a fost menționată nicio echipă în mod oficial, Red Bull a confirmat existența pe monopostul său a unui sistem care reglează înălțimea mașinii din faţă a podelei acesteia. Dispozitivul ar putea fi ajustat din interiorul cockpit-ului, eventual de un mecanic înainte de cursă.
Acest mecanism oferă un avantaj prin îmbunătățirea aerodinamicii și gestionarea mai eficientă a combustibilului pe distanțele de cursă. Totuși, problema constă în faptul că regulile „parc fermé” interzic modificările asupra mașinii după începutul calificărilor.
„Dispozitivul există, dar este inaccesibil după ce mașina este complet asamblată și pregătită pentru cursă,” a declarat Red Bull, citată de Motosport. Sergio Pérez, unul dintre piloții echipei, a confirmat: „Știam de existența lui, dar nu a fost disponibil pentru a fi utilizat.”
Deocamdată, FIA nu a anunțat sancțiuni, dar a indicat că va modifica procedurile de control, începând cu Marele Premiu din Austin. „Am implementat ajustări pentru a ne asigura că înălțimea T-tray-ului nu poate fi modificată ușor. În unele cazuri, acest lucru poate implica aplicarea unui sigiliu pentru a garanta conformitatea,” a declarat un reprezentant al FIA pentru Nextgen-auto.
Performanțele Red Bull vor fi urmărite îndeaproape în acest weekend, la a 19-a etapă a sezonului de Formula 1 din 2024. Cu șase curse rămase, diferența dintre liderul Max Verstappen și urmăritorul său, Lando Norris, s-a redus la 52 de puncte.