Industria de transport maritim se confruntă cu cea mai puternică creştere a numărului de containere pierdute din ultimii 7 ani, iar accidentele dau peste cap lanţurile de aprovizionare pentru sute de retaileri şi producători americani.
Există mai multe motive pentru înmulţirea bruscă a accidentelor, însă ceea ce complică cel mai mult situaţia este creşterea explozivă a comerţului online după ce cererea de consum a urcat puternic în timpul pandemiei, liniile de transport fiind sub presiune să livreze produsele cât mai rapid posibil.
Echipajele suprasolicitate sporesc, de asemenea, riscurile. Reducerea forţei de muncă la bord, cu un număr crescut de containere pe punte, face din ce în ce mai dificilă verificarea efectivă a fiecărei bare şi a şuruburilor, a declarat Neil Wiggins, director general al Independent Vessel Operations Services Ltd.
Cu containerele stivuite din ce în ce mai sus, o navă poate deveni instabilă in timpul unei furtuni, punând presiune pe securizarea containerelor.
Situația devine și mai gravă dacă stiva este foarte grea. Acest lucru se poate întâmpla atunci când există ponderări incorecte pe conosamentele pentru containere, despre care mulți specialisti din industrie spun că se întâmplă prea des.
„Nu puteți vedea în interiorul containerelor”, a spus Arnaldo B. Romero, un căpitan care a navigat din Japonia în America de Sud la sfârșitul anului trecut. „Așadar, atunci când încărcătura este grea și ofițerul însărcinat cu planificarea încărcăturii o aseaza prea sus, în timpul rulării navei, este posibil să nu mai avem control”.
Maersk, cel mai mare grup de transport maritim containerizat din lume, şi-a majorat recent estimările privind rezultatele pe întregul an 2021 după o performanţă solidă pe primul trimestru generată de cererea ridicată, potrivit Reuters.
Compania daneză a anunţat că se aşteaptă ca această situaţie excepţională să continue până în trimestrul IV al acestui an.
Nevoia de viteză dă naştere unor condiţii precare care pot duce rapid la dezastru, avertizează experţii din industrie.
Riscurile de accidente cresc şi din cauza epuizării navigatorilor pe fondul pandemiei, potrivit Bloomberg. Până acum, niciunul dintre accidentele produse în ultima vreme nu a fost direct atribuit unor probleme de siguranţă.
„Traficul pe mare este diferit de ceea ce era acum 10 ani”, a declarat Rajesh Unni, fondatorul Synergy Marine Group. „Cum ne adaptăm ca industrie? Este convenabil să dăm vina pe capitan, dar trebuie să ne uităm la modul în care infrastructura portuară trebuie să sa schimbe, la modul în care tranzitează navele.”
Organizaţia Maritimă Internaţională aşteaptă încă rezultatele anchetelor legate de ultimele incidente, avertizând cu privire la tragerea oricărei concluzii înainte de acestea.
„Orice mișcare greșită poate pune în pericol încărcăturile și întregul echipaj”, susțin autoritățile maritime.
Vulnerabilitatea industriei de shipping a fost scoasă la lumină luna trecută când nava Ever Given a rămas blocată în Canalul Suez.
Uriaşa navă de 400 de metri a paralizat traficul, timp de aproape o săptămână, prin această arteră vitală de navigaţie, iar impactul asupra comerţului mondial se resimte şi acum.
Industria resimte însă presiuni în creştere pentru soluţionarea situaţiei.
Primul container pentru transport maritim a fost lansat pe 26 aprilie, 1956. Invenţia lui Malcom P. McLean, un american cu rădăcini scoţiene, a revoluţionat comerţul mondial, scrie Deutsche Welle.
Peste 90% din bunurile aflate în mişcare la nivel mondial sunt transportate pe nave. În prezent, există 6.220 de nave de transport maritim containerizat care transportă aproximativ 24,4 milioane de containere, potrivit Alphaline.
Cu 226 de milioane de containere expediate în fiecare an, pierderea a 1.000 poate părea ca o picătură în ocean, însă totul este mult mai complex.
„Este un procent foarte mic pierdut”, a declarat Jacob Damgaard, director asociat de prevenire a pierderilor la Britannia P&I la o conferință din Singapore, pe 23 aprilie.
„Dar chiar și acest mic procent, constituie o pierdere financiară foarte mare. Spre exemplu cele de anul acesta constituie aproximativ 54,5 milioane de dolari”.