Aceste declaraţii vor ajunge la circa 500.000 de oameni, pentru a fi completate. Motivul: pentru a intra în posesia ajutorului la încălzire, românii trebuie să facă dovada că sunt eligibili.
Apoi, după ce vor completa declaraţiile pe proprie răspundere, aceştia nu trebuie să meargă undeva cu ele pentru a le depune, ci trebuie să aştepte din nou poştaşul, care va colecta documentele.
Abia după aceea, oficialii vor recalcula media veniturilor și vor actualiza listele. Aşadar, pentru a intra în posesia banilor de pe cardul de energie, românii trebuie să completeze mai întâi declaraţia de la poştaş.
Beneficiarii acestui program trebuie să completeze modelul de declaraţie de mai jos, unde să scrie adresa exactă la care locuieşte, persoanele cu care stă în aceeaşi casă şi CNP-ul acestora.
"Poștașii noștri vor avea un rol cheie în a distribui cardurile de energie și a asigura procedura de plată a facturilor.
Până atunci, însă, mai sunt pași de parcurs (...). De câteva zile, poștașii distribuie declarațiile pe propria răspundere.
În ce situații este nevoie de acestea, dar și cum anume puteți solicita o anchetă socială la primărie, vedeți dând click pe fotografiile de mai jos", este mesajul transmis, vineri, de Poşta Română.
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 de lei fiecare.
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire, informează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).
Ce este declarația pe proprie răspundere și când e necesară
Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.
Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă).
În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.
Poșta distribuie declarațiile pentru toate aceste situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și le preia în maxim trei zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.
Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară
Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.
În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.
Cine trebuie să depună declaraţia pentru energie, ca să primească bani pe card
Mai exact, persoanele care au un venit mai mic de 2000 de lei, pe lângă alte aspecte care trebuie să fie clarificate.
De exemplu, aceste declarații pe proprie răspundere trebuie să fie completate de persoanele care au pe card un alt domiciliu decât cel real și, de asemenea, de persoanele care locuiesc la aceeași adresă alături de mai mulți colocatari.
Trebuie să completeze declarația și românii care locuiesc în sate în care nu există nomenclator stradal.
Cum iau românii cardul de energie pentru plata facturii. Marcel Boloş: "E nevoie de trei documente"
Oamenii sunt puși din nou pe drumuri. Ca să își poată lua cardul pentru ajutorul la plata facturilor la energie, românii trebuie să treacă mai întâi pe la administratorii de blocuri.
Deși trebuia să fie un sistem simplu de ajutorare a statului pentru oamenii care încă sunt racordați la sistemul public de încălzire, noua modalitate de decontare a facturilor la energie a dat peste cap atât administratorii de blocuri, cât și locuitorii care încă beneficiază de acest serviciu.
Pe de o parte, administratorii de blocuri trebuie să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar.
Mai apoi, trebuie să facă o declarație prin care se arată faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului în valoare de 1400 de lei și cu acea declarație, cu acel card primit din partea statului, dar și cu buletinul, oamenii trebuie să meargă la un ghișeu poștal.
Acolo, românii depun toate documentele și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat.
"Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari.
E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal.
Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal", a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.