Grație normelor actualizate, consumatorii vor putea face alegeri în cunoștință de cauză și respectuoase față de mediu atunci când își fac cumpărăturile.
Ei vor avea dreptul să știe pentru cât timp este proiectat un produs să dureze și cum și dacă acesta poate fi reparat.
În plus, normele vor consolida protecția consumatorilor împotriva mențiunilor nefiabile sau false legate de mediu, interzicând „dezinformarea ecologică” și practicile care induc în eroare consumatorii cu privire la durabilitatea unui produs.
Etapele următoare
Propunerile Comisiei vor fi acum examinate de către Consiliu și Parlamentul European. Odată ce vor fi adoptate și transpuse în legislația națională a statelor membre, consumatorii vor avea dreptul la măsuri reparatorii în caz de încălcare, inclusiv prin intermediul procedurii de recurs colectiv în temeiul Directivei privind acțiunile în reprezentare.
Context
Revizuirile propuse ale legislației UE privind dreptul consumatorilor au fost anunțate în Noua agendă privind consumatoriiCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedent și în Planul de acțiune privind economia circulară. Revizuirile urmăresc să sprijine schimbările necesare în comportamentul consumatorilor pentru a se atinge obiectivele climatice și de mediu din cadrul Pactului verde european, asigurându-se o mai bună informare a consumatorilor cu privire la durabilitatea și potențialul de reparare al produselor, precum și protejând consumatorii de practicile comerciale care îi împiedică să facă cumpărături de o manieră mai durabilă.
La elaborarea propuner ii, Comisia a consultat peste 12 000 de consumatori, precum și întreprinderi, experți în domeniul protecției consumatorilor și autorități naționale. Verificarea fiabilității mențiunilor ecologice privind produsele a fost considerată ca fiind cel mai mare obstacol în calea angajării consumatorilor în favoarea tranziției verzi. Aproximativ jumătate dintre respondenți au declarat că ar fi dispuși să plătească în plus pentru ca un produs să dureze mai mult fără a fi nevoie de reparații.
Cercetările arată și că consumatorii se confruntă cu practici comerciale neloiale, care îi împiedică în mod activ să facă alegeri durabile. Obsolescența prematură a bunurilor, mențiunile ecologice înșelătoare („dezinformarea ecologică”), lipsa de transparență și de credibilitate a etichetelor privind durabilitatea sau a instrumentele de informare cu privire la durabilitate sunt practici curente.
Această propunere face parte din obiectivul mai larg al Comisiei Europene de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Acest lucru se poate întâmpla numai dacă atât consumatorii, cât și întreprinderile consumă și produc într-un mod mai durabil.
Mai multe informaţii puteţi citi AICI.