Antena 3 CNN Be EU Comisia Europeană anchetează ajutorul dat de România companiei Blue Air, care a intrat în insolvență

Comisia Europeană anchetează ajutorul dat de România companiei Blue Air, care a intrat în insolvență

Redacția Antena 3 CNN
2 minute de citit Publicat la 15:09 17 Apr 2023 Modificat la 20:20 17 Apr 2023

Ulterior, această companie aviatică a intrat în insolvență.

Un comunicat al Comisiei, publicat pe site-ul acestei instituții, arată că Blue Air se confrunta cu dificultăți financiare încă din 2019.

"Începând din martie 2020, la fel ca alte societăți din sectorul aviației, (Blue Air) a fost grav afectată de pandemia de coronavirus, iar din noiembrie 2022 a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare", arată sursa citată.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air:

  • o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR sau 137 de milioane RON, pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului;
  • o garanție publică de aproximativ 34 de milioane EUR sau aproximativ 164 de milioane RON, aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.

Citește și: Compania aeriană Blue Air a intrat în insolvență

România s-a angajat să se asigure că garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după șase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.

România a cerut prelungirea termenului pentru garanția împrumutului de salvare, de la șase luni la șase ani

"În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanției aferente împrumutului pentru salvare la șase ani (perioadă în care sunt incluse cele șase luni inițiale ale ajutorului de salvare), făcând astfel posibilă rambursarea ajutorului până în 2026.

Planul prevede măsuri de restructurare și preconizează o finanțare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75 % în societatea Blue Air", se arată în comunicatul Comisiei Europene.

Instituția citată menționează că, în acestă etapă, este preocupată de faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu ar fi conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare.

Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate.

Comisia va examina, în special, dacă:

  • planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
  • contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporțional;
  • există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.

"Inițierea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații. Faptul că a fost inițiată o investigație nu anticipează, în niciun, caz rezultatul acesteia", precizează Comisia Europeană.

Citește mai multe din Be EU
» Citește mai multe din Be EU
TOP articole