Reprezentanții CNAIR au dezvăluit, în exclusivitate pentru ProMotor, nivelul taxelor de drum preconizate pentru 2024.
Încă din prima parte a anului 2023, Ministerul Transporturilor a propus modificări ale modalității de calcul a prețului rovinietei.
Un proiect de lege depus în Parlament stabilește că taxa de drum va fi influențată de:
- Perioada de timp pentru care este emisă.
- Numărul de kilometri parcurși.
- Norma de poluare.
Transportatorii susțin că aceasta ar putea duce la majorări de până la 6 ori pentru TIR-uri și camioane, afectând și costul roviniatelor pentru autoturisme.
Aceste ajustări fac parte din reforma propusă în cadrul PNRR, unde finanțările europene pentru investiții în autostrăzi depind de astfel de măsuri.
În țări precum Ungaria, Bulgaria sau Austria, taxele de drum sunt deja stabilite în funcție de norma de poluare.
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) propune înlocuirea vehiculelor poluante cu cele cu emisii reduse sau electrice, iar proprietarii de mașini mai vechi ar urma să plătească taxe tot mai mari.
Mașinile în vârstă de peste 15 ani ar putea, în curând, să nu mai fie înmatriculate
Proiectul de lege va fi supus dezbaterii în Parlament și este programat să intre în vigoare până în 2026.
În ciuda acestor schimbări, anul viitor, modul de calcul al rovinietei nu se va modifica, menținându-se tarifele actuale pentru toate categoriile de vehicule, conform declarațiilor purtătorului de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, acordate în exclusivitate pentru ProMotor.
Apare rovinieta de o zi
O modificare semnificativă este introducerea rovinietei de o zi pentru autoturisme și a rovinietei de două luni, disponibile pentru toate categoriile de vehicule.
De asemenea, pentru vehiculele de marfă, vinieta de 90 de zile va fi eliminată, fiind înlocuită de una cu valabilitate de 60 de zile.
În prezent, proprietarii de autoturisme pot achiziționa roviniete cu valabilitate de 7 zile, 30 zile, 90 zile și 12 luni.