Președintele ales al SUA, Donald Trump, a amenințat că va prelua Canalul Panama, din cauza tarifelor "exorbitante" percepute la tranzitul acestei căi navigabile.
The Guardian a sintetizat informațiile legate de acest element de infrastructură care i-a captat interesul liderului republican.
Ce este Canalul Panama, dorit de Donald Trump
Canalul Panama este o cale navigabilă majoră care leagă oceanele Atlantic și Pacific, eliminând nevoia de a înconjura America de Sud pe un parcurs suplimentar de 13.000 de kilometri.
Are o lungime de 82 de kilometri și străbate statul Panama, țară ce se întinde între America Centrală și America de Sud și de la care a împrumutat numele.
În ultimele 12 luni numărate de la 30 septembrie anul curent, aproape 10.000 de nave au trecut prin acest canal, transportând mărfuri cu o greutate însumată de 423 de milioane de tone. Mai mult de 40% din bunurile de consum comercializate anul trecut în zona care se întinde din Asia de Nord-Est și până pe coasta de est a SUA au fost transportate prin Canalul Panama.
Statele Unite sunt cel mai mare beneficiar al serviciilor de navigație prin Canalul Panama, fiind responsabile pentru aproximativ trei sferturi din mărfurile care tranzitează canalul în fiecare an.
China este al doilea mare client al Canalului Panama, potrivit The Guardian.
Cine deține Canalul Panama
De 25 de ani, Guvernul din Panama deține și operează canalul prin intermediul unei agenții specializate, numită Autoritatea Canalului Panama.
În secolul XX, canalul a fost operat de Statele Unite ale Americii. Inițial, SUA au preluat controlul asupra zonei canalului și au început construcția în anul 1904, după ce au ajutat Panama să-și câștige independența față de Columbia.
Canalul a fost deschis în 1914, revoluționând transportul maritim mondial. Încă de la vremea respectivă, a fost tranzitat anual de mii de vase comerciale dar și de nave americane de război.
Controlul american asupra canalului și excluderea panamezilor de la operarea acestuia au dus la apariția tensiunilor cu localnicii. Un zid de protecție a fost ridicat în anii '50 între orașul-capitală Panama și zona canalului.
În data de 9 ianuarie 1964, a izbucnit un protest major, reprimat de autorități. 28 de persoane au fost ucise atunci, sporind presiunea internațională asupra SUA, de a renunța la exploatarea canalului.
În 1977, președintele SUA, Jimmy Carter, și liderul panamez Omar Torrijos au semnat două tratate care prevedeau eliminarea treptată a controlului SUA asupra obiectivului de infrastructură.
După o perioadă de administrare comună, marcată de invazia americană în 1989 pentru răsturnarea liderului militar Manuel Noriega, Panama a preluat controlul deplin asupra canalului în anul 1999.
Ce planuri are Trump cu Canalul Panama
Președintele ales al SUA a cerut statului Panama să returneze canalul către SUA, dacă nu gestionează calea navigabilă într-un mod pe care viitoarea administrație Trump să-l considere acceptabil.
Trump a invocat "tarifele exorbitante" percepute entităților americane pentru tranzit.
"Taxele percepute de Panama sunt ridicole. Această jecmănire totală a țării noastre va înceta imediat", a amenințat el.
The Guardian amintește, în context, că tarifele variabile de tranzit au crescut vertiginos în ultimii ani, pe fondul secetelor agravate de încălzirea globală. Acestea au redus resursele esențiale de apă și, implicit, capacitatea canalului.
Ca urmare a secetei severe de la sfârșitul anului 2023, ritmul de tranzit a scăzut la 22 de nave pe zi, de la 36 în mod obișnuit. Navele au avut de ales între a sta la coadă săptămâni întregi sau a plăti până la 4 milioane de dolari pentru a trece înainte convoiului.
Trump sugerează că Beijingul ar influența tarifele de tranzit prin Canalul Panama
Autoritatea Canalului intenționează să crească tarifele și să introducă taxe suplimentare la 1 ianuarie 2025.
La rândul său, Donald Trump a avertizat că nu va lăsa canalul să cadă în "mâini greșite" și a dat de înțeles că Beijingul exercită o influență asupra acestuia.
The Guardian notează că o companie chineză cu sediul în Hong Kong controlează două dintre cele cinci porturi adiacente canalului, câte unul pe fiecare parte. Însă președintele panamez José Raúl Mulino susține că țara sa deține controlul deplin asupra canalului.
"Fiecare metru pătrat din Canalului Panama și din zonele sale adiacente face parte din Panama și va continua să facă parte din Panama", a susținut acest șef de stat.