Antena 3 CNN Conținut plătit Ce riști dacă nu respecți normele privind echipamentul de protecție

Ce riști dacă nu respecți normele privind echipamentul de protecție

Redacția Antena 3 CNN
4 minute de citit Publicat la 15:38 10 Oct 2022 Modificat la 15:38 10 Oct 2022

În același timp, un echipament de protecție adecvat, ales în funcție de mediul profesional, poate crește eficiența la locul de muncă. Angajatorul este obligat prin lege să identifice riscurile și să ia măsurile necesare de protecție a angajaților săi. În cazul în care angajatorul tratează siguranța angajaților săi cu superficialitate și încalcă normele SSM, riscă sancțiuni sub forma unor amenzi de mii de lei sau chiar dosare penale în cazul unui accident de muncă grav.

Ce obligații are angajatorul?

Evaluarea riscului este obligatorie înainte de alegerea unui echipament de protecție personală pentru angajați. Spațiul de lucru trebuie analizat în detaliu pentru identificarea tipului de pericole la care sunt supuși angajații. După această etapă de evaluare a riscului, angajatorul este obligat să ia toate măsurile tehnice care se impun pentru diminuarea riscului de vătămare pe cât posibil. În cazul în care este necesară și o protecție suplimentară, se va folosi echipamentul de protecție personal. Spre exemplu, pentru protecția contra pericolelor medii (categoria II) se recomandă cască de protecție, mănuși de protecție și ochelari de protecție, în timp ce în cazul pericolelor mortale (categoria III) se recomandă îmbrăcăminte ignifugă sau echipamente de protecție respiratorie. Bineînțeles, tipul echipamentelor diferă în funcție de mediul de lucru și de domeniul de activitate. Echipamentele trebuie să aibă marcaj CE care indică faptul că echipamentul individual de protecție este în conformitate cu cerințele aplicabile stabilite în legislația de armonizare a Uniunii Europene.

Iată ce obligații are angajatorul atunci când vine vorba de echipamentul personal de protecție:

  • Angajatorul are obligația de a oferi în mod gratuit echipamentele angajaților săi (conform Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006),

  • Angajatorul are obligația de a oferi elemente ale echipamentului care nu reprezintă un pericol pentru sănătatea și securitatea angajaților,

  • Angajatorul are obligația de a instrui angajații pentru utilizarea corectă a echipamentului de protecție, iar angajatul are obligația de a le utiliza conform indicațiilor primite,

  • Angajatorul are obligația de a curăța, întreține, repara și înlocui echipamentul de protecție atunci când este necesar (echipamentul trebuie să fie întotdeauna într-o stare perfectă),

  • Angajatorul are obligația de a numi o persoană responsabilă cu securitatea în întreprindere, care să supravegheze aplicarea și respectarea măsurilor de protecție prevăzute.

În plus, angajatorul trebuie să se asigure că echipamentele individuale de protecție respectă anumite condiții: trebuie să corespundă condițiilor de muncă și factorilor de risc identificați la locul de muncă, trebuie să fie pe măsura angajatului (se vor lua în considerare aspecte ce țin de statura sa, numărul de kilograme, eventuale probleme de sănătate), trebuie să fie purtate de către o singură persoană (în cazul în care elementele echipamentului vor fi purtate de mai mulți lucrători, angajatorul trebuie să se asigure că respectă prevederile legale cu privire la igienă). Mai multe informații despre definirea, clasificarea și modul de utilizare al echipamentelor de protecție pot fi găsite în conținutul Legii nr. 319/2006.

Ce sancțiuni riscă angajatorul pentru nerespectarea normelor privind echipamentele de protecție?

Lipsa sau nepurtarea echipamentului de protecție de către angajat reprezintă una dintre cele mai frecvente abateri pe care inspectorii de muncă le identifică în cadrul controalelor. În același timp, multe accidente de muncă se produc chiar pe fondul lipsei echipamentului, al echipamentului necorespunzător sau al nepurtării echipamentului de protecție. Este important ca acest echipament să fie ales în funcție de domeniul de activitate, în urma unei evaluări riguroase a riscurilor, și să fie de calitate, astfel încât să asigure o protecție maximă angajaților.

Există mai multe categorii de sancțiuni, sub formă de amenzi, ce pot fi aplicate de inspectori, în cazul în care se constată nereguli în domeniul sănătății și securității în muncă. În continuare vom vorbi despre cele mai frecvente amenzi pe care inspectorii ITM le acordă în cadrul controalelor.

Amenzi între 5.000 și 10.000 lei pentru:

  • Neîntocmirea unui plan de prevenire și protecție pe baza evaluării riscurilor,

  • Neasigurarea echipamentelor individuale de protecție.

Amenzi între 4.000 și 8.000 lei pentru:

  • Nedeciderea asupra măsurilor de protecție care necesită implementare și asupra echipamentului de protecție care trebuie utilizat,

  • Nerespectarea obligației de instruire a angajaților,

  • Necercetarea evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă,

  • Necomunicarea la ITM și asiguratorului a unui accident de muncă.

Amenzi între 3.500 și 7.000 lei pentru:

  • Neluarea măsurilor privind securitatea și sănătatea angajaților în caz de pericol grav,

  • Neacordarea de echipament individual de protecție nou, în cazul degradării sau al pierderii calităților de protecție.

Dosar penal și ani de închisoare

Lucrurile se pot înrăutăți în momentul în care apare un accident de muncă grav, pe baza lipsei echipamentului de protecție sau a unui echipament de protecție necorespunzător. Dacă în urma cercetărilor se dovedește că ai tratat subiectul securitate și sănătate în muncă într-un mod superficial, din postura de angajator te poți alege cu dosar penal, chiar și cu ani de închisoare. Legea prevede faptul că nerespectarea obligațiilor sau a măsurilor stabilite cu privire la securitatea și sănătatea în muncă care duc la creearea unui pericol iminent de producere a unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională se pedepsește cu închisoare de 6 luni la 3 ani sau cu amendă.

Respectarea normelor de protecție, o condiție esențială

Respectarea normelor de protecție nu ar trebui considerată o cheltuială inutilă în nicio situație. Dacă în urma evaluării riscurilor identifici pericole ce pot afecta sănătatea angajaților, ești obligat să iei măsurile de protecție necesare. Echipamentele individuale de protecție, alături de un instructaj riguros și desemnarea unei persoane care să se asigure că toți angajații respectă normele, pot face diferența. Este mult mai ieftin să oferi angajaților echipamente de protecție de calitate, decât să plătești vreo amendă.

Un lucru important de precizat este faptul că tot angajatorul este responsabil dacă angajații nu poartă echipamentul de protecție primit, așa că, prezența unei persoane care să supervizeze activitatea angajaților și folosirea echipamentelor de protecție este esențială. În acest mod eviți accidentele de muncă și amenzile, iar eficiența la locul de muncă este sporită considerabil.

Etichete: advertorial
Citește mai multe din Conținut plătit
» Citește mai multe din Conținut plătit
TOP articole