Statistic, lifturile sunt destul de sigure, atâta timp cât elementele de siguranță funcționează corect și pasagerii nu încearcă să iasă din ele. Cele mai multe răniri și decese legate de lift se întâmplă cu lucrătorii care efectuează întreținerea lor.
Lifturile moderne sunt dotate cu elemente de siguranță pentru a ajuta la prevenirea căderilor fatale. Ascensoarele au un regulator de viteză. Dacă cabina coboară prea repede, regulatorul activează frânele pe șinele de deplasare ale liftului. Fiecare dintre cele patru până la opt cabluri de oțel ale unui lift sunt suficient de puternice pentru a ține cabina.
Deci, ești într-un lift care cade. Viața ți-a oferit proverbialele lămâi și ai câteva secunde să faci niște limonadă sau să ajungi pulpă. Ce faci?
Unii oameni susțin că poți să sari în sus cu o fracțiune de secundă înainte de impact pentru a reduce viteza de impact. Presupunând că nu te pierzi cu firea și ai reacții de atlet la olimpiadă, cea mai bună reducere a vitezei la care ați putea spera ar fi de 3 sau 4 km/h. Cel mai probabil te-ai lovi cu capul de tavan și ai ateriza rău, provocânduți răni și mai mari, potrivit LiveScience.
Alții spun că ar trebui să stai cu genunchii îndoiți pentru a absorbi impactul, ca un parașutist. Teoretic, picioarele tale s-ar flexa pe măsură ce tu și liftul aterizați, răspândind decelerația corpului pe o perioadă mai lungă. Eficacitatea acestei abordări la viteze mari, totuși, rămâne neclară, iar cercetările arată că probabil că v-ați expune genunchii și picioarele unui risc mai mare de rănire. De asemenea, această abordare vă menține corpul paralel cu liniile de forță, ceea ce crește șansa de rupere a oaselor pe măsură ce vă prăbușiți pe podea.
Având în vedere acești factori, cel mai bine pare că ar trebui să stai întins pe spate pe podea și să-ți acoperi fața și capul pentru a te proteja de eventualele resturi. Lovirea parterului în această poziție răspândește forța de impact în tot corpul tău; de asemenea, vei avea coloana vertebrală și oasele lungi orientate perpendicular pe direcția impactului, ceea ce le va proteja mai bine de rupere. Oasele tale mai subțiri, precum coastele, s-ar putea totuși să nu reziste prea bine impactului nici așa.
Din păcate, mai multe probleme afectează chiar și această abordare.
1. Cu corpul poziționat plat pe podea, țesuturile moi, inclusiv creierul și organele, absorb întregul impact. Consecințele unei opriri bruște la 50 de km/h ar fi într-adevăr îngrozitoare.
2. Există întotdeauna posibilitatea ca, oricât de bine ați amortiza impactul, altceva vă va afecta. De exemplu, cabina liftului ar putea fi distrusă la impact, transformând podeaua într-o zonă de împingere. Betty Lou Oliver deține recordul mondial Guinness pentru că a supraviețuit celei mai lungi căderi cu liftul, mai exact 75 de etaje, în timp ce se afla în Empire State Building, în 1945. Dacă ar fi stat întinsă pe podea, probabil că ar fi murit. (În cazul ei, cablul liftului deconectat și încolăcit în partea inferioară a puțului i-a atenuat aterizarea.) Unele puțuri de lift au tampoane de amortizare concepute pentru a atenua oprirea cabinei, dar nu și dacă aceasta vine cu viteză de mult mai sus.
3. Pentru a sta întins pe podeaua unui lift ar trebui să găsești o modalitate de a te ține acolo, jos, fără să sari de pe podea.
Așadar, probabil cel mai bun pariu pentru a supraviețui unei căderi de lift este să rămâi lipt de podea la orizontală. Desigur, este extrem de puțin probabil să aveți nevoie vreodată să aflați dacă această abordare funcționează, însă în cazul în care se întâmplă, măcar este ușor de reținut ce aveți de făcut.