Antena 3 CNN Actualitate Educație E oficial: Aşa funcţionează catalogul electronic. Cum vor avea acces milioane de elevi şi părinţi

E oficial: Aşa funcţionează catalogul electronic. Cum vor avea acces milioane de elevi şi părinţi

Redacția Antena 3 CNN
2 minute de citit Publicat la 20:52 29 Apr 2023 Modificat la 20:52 29 Apr 2023

Ordinul emis de ministrul Educației, Ligia Deca, care aprobă standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școlile-pilot, a fost oficial publicat în Monitorul Oficial pe data de vineri, 28 aprilie.

Acesta a fost semnat cu o lună înainte de publicare.

Într-un demers de implementare, Ministerul Educației a transmis regulile pe care unitățile de învățământ trebuie să le respecte către inspectoratele școlare cu o săptămână în urmă, stabilindu-se că acestea vor fi aplicate începând cu anul școlar 2023-2024.

Potrivit ordinului, școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor:

Citește șiNoi reguli pentru admiterea la liceu. Examen suplimentar pentru 50% din locuri

  • a) dreptul de a fi informat;
  • b) dreptul de acces;
  • c) dreptul la rectificare;
  • d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor;
  • e) dreptul la portabilitatea datelor.”

Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.

Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic

Art. 14 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP.”

Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului.

Cum pot vedea elevii și părinții notele

În ordin apare că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola poate fi modificată de fiecare utilizator pentru propriul nume de utilizator, respectiv părinți/reprezentanți legali pentru minori.

Cine nu poate modifica notele

Utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.

„Art. 19 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.

Art. 20 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.

(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”

Modalitatea de autentificare

„Art. 6 – (1) Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.

(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password. În sensul acesta pot fi exemplificate aplicații precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare din punct de vedere al funcționării și securității”, scrie în documentul publicat în Monitorul Oficial.

Citește mai multe din Educație
» Citește mai multe din Educație
TOP articole