Antena 3 CNN Opinii Cântecul de lebădă al lui Mircea Geoană

Cântecul de lebădă al lui Mircea Geoană

Sarmiza Andronic, analist politic
1 minut de citit Publicat la 14:20 19 Noi 2024 Modificat la 14:20 19 Noi 2024

Mircea Geoană este (re)cunoscut pentru utilizarea unui limbaj de lemn specific liderilor care evită claritatea și asumarea riscurilor în comunicare. Discursurile sale sunt adesea marcate de frazeologia excesivă, clișee și exprimări ambigue, care dau senzația unei formalități rigide, dar lipsite de conținut. Mircea Geoană vorbește, dar nu comunică.

De exemplu, Geoană recurge frecvent la expresii precum „proces strategic de lungă durată” sau „consolidarea parteneriatelor transatlantice”, fără a oferi detalii concrete sau soluții inovatoare. Așa este și cartea pe care a scris-o în scop vădit electoral. Se numește pompos „Bătălia pentru viitorul României”, dar nu este decât o înșiruire, pe foarte multe pagini, de constatări și platitudini.

La fel se comportă și în campania electorală. Folosește un limbaj sofisticat, dar vag, cu formulări specifice exprimării în scris, nu celei orale, ceea ce sugerează un efort de a impresiona audiența, mascând totodată lipsa unor răspunsuri clare la problemele dezbătute. În schimb și-a însușit cu succes lecția de bază în televiziune: dacă nu poți să-i convingi, zăpăcește-i.

Faptul că această strategie nu s-a dovedit câștigătoare este reflectată, pe de o parte, de poziția pe care fostul secretar general adjuct al NATO se plasează în sondajele de opinie, dar și de nervozitatea tot mai mare pe care a arătat-o la ultimele confruntări cu ziariștii, culminând cu incidentul de la Antena 3 din urmă cu câteva zile. Chiar și într-un mediu ostil, un candidat trebuie să-și păstreze cumpătul și să încerce să răspundă la întrebări, oricât de tendențioase ar fi acestea. Iar în cazul de față erau întrebări, poate neplăcute, dar cu siguranță legitime, despre fondurile sale de campanie.

Mircea Geoană nu răspunde, de fapt, la nicio întrebare. Limbajul său reflectă o tendință generală a politicienilor de a adopta un ton tehnocratic și neutru, pentru a evita criticile sau dezbaterile controversate. Totuși, această abordare îndepărtează publicul, care percepe astfel de comunicări ca fiind sterile și artificiale. Plus că oamenii nu votează candidați care nu rezistă la stres!

A intrat în politică pe cai mari, după care nu a lăsat să-i scape nicio ocazie de a da cu oiștea-n gard. În aceste alegeri nu va apărea nicio lebădă neagră pentru Mircea Geoană.

Pentru că această campanie este cântecul său de lebădă politică!

Citește mai multe din Opinii
» Citește mai multe din Opinii
TOP articole