Antena 3 CNN Politică Călin Georgescu a declarat la AEP 0 cheltuieli în campanie. ANAF a fost sesizată să ancheteze banii primiți de influenceri pe TikTok

Călin Georgescu a declarat la AEP 0 cheltuieli în campanie. ANAF a fost sesizată să ancheteze banii primiți de influenceri pe TikTok

Robert Kiss
4 minute de citit Publicat la 13:03 27 Noi 2024 Modificat la 13:04 27 Noi 2024

Autoritatea Electorală Permanentă a făcut o adresă, miercuri, către ANAF în care solicită informații despre sumele de bani primite de influenceri pe rețelele sociale de la competitori electorali, a declarat președintele AEP, Toni Greblă pentru anteana3.ro. Solicitarea a fost făcută după ce sute de așa-ziși micro-influenceri ar fi făcut campanie mascată pentru candidatul Călin Georgescu. 

„Am făcut astăzi o adresă la ANAF să verifice dacă influencerii au primit bani din contruile personale sau de campanie ale competitorilor electorali la alegerile prezidențiale”, a declarat Toni Greblă.

Solicitarea AEP către ANAF vine după ce în spațiul public au apărut deja influenceri care au recunoscut că au primit bani pentru a promova candidatura independentului Călin Georgescu. În același timp, AEP a publicat miercuri veniturile și cheltuielile candidaților la prezidențiale, iar Călin Georgescu nu are trecută nicio sumă. Practic cheltuielile sale cu campania sunt 0.

Președintele AEP a explicat că astăzi este ultima zi în care se mai pot raporta astfel de cheltuieli din ultimele zile din campania electorală pentru prezidențiale. Dacă sunt găsite nereguli, AEP confiscă sumele nedeclarate, aplică sancțiuni și sesizează organele abilitate.

Competitorii electorali au obligația ca orice bani din donații, sponsorizări, sume proprii sau împrumuturi să fie declarați. Călin Georgescu și mandatarul financiar al acestuia nu au trimis nicio un document către AEP, nici pentru cheltuieli de campanie cu afișe, mediul online, presă sau alt tip de promovare.

Președintele AEP spune, însă, că instituția pe care o conduce nu poate face anchetă, în schimb dacă este sesizată cu eventuale materiale de propagandă electorală ale candidatului care declară cheltuieli zero poate face demersurile legale. 

Un influencer de pe TikTok a mărturisit marți că a primit bani pentru a promova candidatura independentului Călin Georgescu, care s-a clasat pe primul loc la alegerile prezidențiale, iar acum spune că regretul că s-a implicat în această campanie. „Am fost un prost. M-au folosit precum un câine”, a spus el.

Totuși, influencerii nu au primit bani pentru promovarea unui candidat anume, campania de pe Tik Tok a lui Georgescu fiind să promoveze imaginea candidatului ideal, însoțită de un hashtag, iar ulterior videoclipurile de promovare puse de influenceri erau asaltate de alte conturi de TikTok care umpleau secțiunea de comentarii cu numele lui Călin Georgescu și îndemnul ca acesta să fie votat.

„În momentul în care am acceptat această campanie cu echilibru și verticalitate, ca orice campanie, vine la pachet cu un brief. Pentru cine nu știe ce înseamnă un brief, este un fel de manual de instrucțiuni al campaniei, ce trebuie să faci în acea campanie. În acest brief era menționat faptul că nu se dorește să ținem partea politică a vreunuia dintre candidați și că nu se dorește să ținem partea politică a vreunuia dintre partide”, a explicat influencerul.

Influencerul a explicat apoi că a căutat hashtag-ul #echilibrusiverticalitate pe TikTok, dar nu a găsit ca acesta să fie asociat cu un anumit candidat la alegerile prezidențiale. În schimb, a găsit mai multe clipuri video postate de alți influenceri care au respectat exact același brief pe care l-a primit și el pentru campania de susținere a lui Călin Georgescu.

„În momentul în care am acceptat campania și am văzut că trebuie folosite hashtag-urile respective vreau să vă zic că le-am căutat aici pe TikTok, am vrut să văd dacă sunt asociate cu vreunul dintre participanți și nu apăreau nicăieri ca fiind asociate cu vreun participant. Toate clipurile care foloseau acest hashtag erau doar clipuri făcute de alți colegi de-ai mei care au luat și ei aceeași campanie și cred că mulți dintre noi am fost folosiți ca niște câini în această campanie, fără să știm în ce ne băgăm. Și eu nu vreau să încerc să îmi caut scuze, pentru că eu știu care mi-a fost intenția din spate știu că în momentul în care am acceptat această campanie eu eram conștient că nu țin partea politică a absolut nimănui. Acum au ieșit mai multe la iveală”, a mai spus influencerul.

Potrivit HotNews, campania de pe TikTok a lui Călin Georgescu a fost făcută prin aplicația Fame Up ca un anunț, însă nu a fost atribuită unui utilizator, nume de candidat sau de partid. 

Fame Up este o aplicație care conectează creatorii de conținut cu branduri care propun diferite colaborări.

Creatorul de conținut a spus că a existat un script trimis împreună cu oferta de colaborare, din care „influencerul alege ceea ce vrea să spună din acel script pentru că așa funcționează orice campanie”. 

Campaniile au fost publicate de două agenții, Fundament Campaign și Progresia Campaign, conform anunțurilor făcute publice pe Fame Up.

Influencerii erau plătiți pentru aceste videoclipuri în funcție de numărul de urmăritori pe care îl au. Banii erau intermediați de Fame Up, adică cei care au făcut campania primeau în portofelul lor virtual din aplicație, o sumă de bani, fără să știe cine este sursa.

Pe 19 noiembrie, HotNews a căutat firmele Fundament Campaign și Progresia Campaign în lista tuturor companiilor înregistrate pe Fame Up, însă ele nu mai existau.

O analiză publicată de G4Media arată că și pe Telegram există grupuri dedicate campaniei electorale a lui Călin Georgescu. 

Din analiza mai multor date, reiese că susținătorii lui Călin Georgescu sunt organizați într-un sistem centralizat, structurat în canale de difuzare pe rețeaua rusească de mesagerie Telegram care au început să fie active din iulie 2024, deși sunt câteva inițiate și în noiembrie anul trecut. Pe acestea din noiembrie, „voluntarii” au primit bloc mai multe documente în format Word cu discursuri transcrise ale candidatului Georgescu în care se adresează populist, cel mai probabil pentru difuzare și pentru includerea în tiktokuri.

Un aspect notabil este organizarea de concursuri interne pentru „cele mai bune postări”. Membrii sunt încurajați să creeze materiale care să devină virale, iar printre premii se numără, de exemplu, pentru cel mai bun „editor” al anului 2024. 

Astfel, membri din grupuri, prezentați drept „voluntari” sunt motivați să participe activ și să inunde platformele cu conținut favorabil lui Georgescu, iar recent au fost felicitați de administratorul grupului: „Ați scris istorie! Rămâneți calmi”, a scris acesta într-un mesaj după ce candidatul pro-rus la președinție a ajuns pe primul loc luni noaptea la numărarea rezultatelor.

Citește mai multe din Politică
» Citește mai multe din Politică
TOP articole