"Azi dăm startul emiterii cărții de identitate electronică în cadrul unui proiect-pilot pentru care am ales municipiul Cluj-Napoca. (...) Cluj a ocupat locul 1 în Europa ca Smart City.
Am găsit aici deschidere din partea domnului primar (Emil Boc - n.r.) și echipei sale pentru implementarea acestui proiect-pilot", a declarat ministrul de Interne, Lucian Bode, luni, la o conferinţă de presă susținută la Cluj-Napoca.
"Suntem azi în faţa unui moment crucial pentru ceea ce înseamnă atât parcursul instituțional al serviciilor publice, cât și facilitățile de care românii vor putea beneficia odată cu deținerea cărții electronice de identitate", a continuat şeful de la Interne.
Lucian Bode: "Noul document va înlocui CI până în august 2031"
"Toate avizele eliberate de instituții se pot obține online.
Cei care optează pentru acest format electronic trebuie să știe că noul document va înlocui CI în mod treptat până în august 2031.
Este recunoscut în afara granițelor.
Buletinul electronic costă circa 70 de lei
Poate fi solicitat de părinți pentru copii încă de la naștere.
Astăzi, începând cu ora 13, sistemul devine funcțional fiind preluată prima cerere pentru noua carte de identitate", a explicat Lucian Bode.
Noul buletin electronic costă 14 euro, adică aproximativ 70 lei, în condițiile în care media europeană e de 70 euro.
Boc: "Nu e vorba de cip introdus în corpul uman, e vorba de amprentă"
"Nu e vorba de cip introdus în corpul uman, e vorba de amprentă. În el este introdus și cardul de sănătate.
Cetățenii pot să opteze și pentru buletinul normal până în 2031.
Se poate opta pentru cartea de identitate de dimensiunea cardului bancar cu suport electronic de stocare (cip) sau fără el", a declarat primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc.
Cât despre avantajele acestui nou act, "te identifici, călătorești în UE, te autentifici în sistemul Casei Naționale de Sănătate. Cei care nu optează pentru cartea electronică vor călători în baza pașaportului electronic", a mai explicat Boc.
O amprentă facială și două amprente digitale, pe buletinele electronice
Până la sfârşitul acestui an, în cadrul acestui proiect vor fi emise aproape 5.000 de astfel de documente de identitate.
Noile buletine cu cip, așa cum mai sunt cunoscute, nu sunt obligatorii, iar românii pot opta în continuare pentru actualul format.
Cărțile de identitate cu cip vor avea dimensiunea unui card bancar și, pe lângă datele care se regăsesc și pe cărțile de identitate clasice, vor stoca o amprentă facială și două amprente digitale ale solicitantului.
În premieră, va putea fi emis buletin şi copiilor sub 14 ani
În premieră, va putea fi emis buletin (simplu sau electronic) şi copiilor sub 14 ani. Astfel, opţional, la cererea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.
Până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate se eliberează fără imaginile impresiunilor papilare.
România este obligată să emită cartea electronică de identitate începând cu data de 2 august 2021, conform Regulamentului (UE) 2019/1157.
Ce date vor fi înscrise pe buletinele electronice
Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.
Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele:
a) datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.
Valabilitatea noilor buletine electronice
Conform proiectului de lege, cărțile de identitate vor avea următoarele termene de valabilitate, de la data eliberării:
a) valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
b) valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsăîntre 14 şi 18 ani;
c) valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate simplă.
De asemenea, cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate: la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.