Antena 3 CNN Economic Boloș face Comitetul e-TVA: Termenul de aplicare a fost prelungit cu șase luni, până la 1 ianuarie 2025

Boloș face Comitetul e-TVA: Termenul de aplicare a fost prelungit cu șase luni, până la 1 ianuarie 2025

Robert Kiss
2 minute de citit Publicat la 14:53 28 Iun 2024 Modificat la 14:53 28 Iun 2024

Guvernul a aprobat, vineri, ordonanţat de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, care prevede prelungirea cu şase luni a termenului de aplicare a e-TVA, a precizat ministrul Finanţelor Marcel Boloş, la finalul şedinţei de guvern. Acesta a adugat că sunt în pregătire noutăţi fiscale cum ar fi RO e-Proprietatea şi Declaraţia unică inteligentă pentru PFA.

Explicațiile ministrului vin după ce premierul Marcel Ciolacu i-a cerut, înaintea ședinței de guvern, să iasă în conferință de presă pentru a lămuri măsurile care au nemulțumit mediul de afaceri.

„Vreau să mai fac câteva precizări care ţin de contextul general al mecanismului e-TVA. Este cel mai important impozit pe care România îl are şi îl colectează la bugetul de stat. În acest an sunt prevăzute peste 120 miliarde lei, sume care ar urma să fie încasate în bugetul de stat. Este principalul nostru impozit din care se finanţează toate celelalte categorii de servicii publice, de la şcoli, spitale, unităţi sanitare şi drepturile de asistenţă socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pentru companiile din România. Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcţionare ale firmelor. (...) Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel Ministerul Finanţelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism şi de unde rezultă diferenţa între ce e depus la Fisc şi notele depuse de contribuabili. Am aprobat constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanţii din mediul de afaceri, din ANAF, să evaluăm dacă putem să avem alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism”, a explicat Marcel Boloş, la finalul şedinţei de vineri a Guvernului.

„De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele şi standardele OECD care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate. Acesta este viitorul administraţiilor fiscale, respectiv cea în care informaţiile privind impozitele şi taxele se regăsesc în aceste declaraţii de deconturi precompletate, la care şi noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA”, a mai subliniat Boloş.

El a mai spus că ordonanţa de urgenţă prevede şi „extinderea de la 5 zile la 20 zile pentru informaţiilor din decontul completat”.

„S-a abrogat nota justificativă de TVA şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertenţe în bazele de date. Este aşa cum am făcut şi la e-FACTURA. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravenţilor. Ele au fost reduse şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc evaziunea fiscală”, a mai declarat Boloş.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole