"În convenția de la Chicago la articolul 3 bis scrie că nu este recomandată descrierea focului asupra aeronavelor civile. La noi există niște proceduri la nivel NATO, la nivel european privind aeronave care devin infractoare la regimul de zbor.
Şi pe timp de pace există aceste proceduri, nu numai în această situaţie de încordare în care ţările membre NATO au luat măsuri mai speciale.
Prima ipoteză este că partenerul nostru strategic sau NATO au verificat capacitatea de intervenție a forțelor destinate misiunilor de poliţie aeriană în spatiile aeriene ale țărilor respective.
Aeronava Beechcraft este o aeronavă care se comportă foarte bine în zborul la joasă înălţime.
A doua ipoteză este că s-a dorit ca la un nivel în spaţiul aerian necontrolat adică la sub 3.000 de metri să se creeze o atmosferă şi o preocupare care să permită ca la peste 15.000 de metri o aeronavă specială să se deplaseze în Serbia.
Putea să fi fost o diversiune care să distragă forţele destinate controlării spaţiilor aeriene ale țărilor pe o anumită zonă, înălțime şi desfășurare de evenimente", a explicat Sorin Stoicescu, expert în aviaţie.
"Avionul-fantomă" a aterizat pe un aerodrom din nord-estul Bulgariei | În Ungaria, echipajul a alimentat "la canistră"
Aparatul care a traversat, miercuri, în mod ilegal spațiul aerian al Ungariei, României și Serbiei a aterizat în localitatea Tărgoviște din Bulgaria.
Tărgoviște (Търговище, cu grafie chirilică) este un oraș cu câteva zeci de mii de locuitori, situat în nord-estul țării.
Acolo există un aerodrom civil (foto galerie), pe care însă n-au mai aterizat aeronave de zeci de ani, transmite corespondentul Antena 3.
Membrii echipajului se află în custodia autorităților bulgare, fiind interogați de procurori.
Bulgarii vor să stabilească ruta aparatului, care a intrat în țară zburând la mică altitudine.
Informații halucinante despre zborul avionului-fantomă, publicate de presa din Ungaria
János Vajda, directorul general al Aeroportului Internațional din Debrețin, Ungaria, a declarat pentru presa maghiară că, în pofida informațiilor distribuite inițial la nivelul zilei de ieri, aeronava Beechcraft nu a decolat de pe respectivul aeroport.
De fapt, aeronava de mici dimensiuni a aterizat pe aeroportul din Hajdúszoboszló, care aparține unei asociații sportive.
Este o informație confirmată de directorul general al acestei asociații, István Juhos.
Avionul venea din Lituania și a aterizat la Hajdúszoboszló fără a avea o aprobare în acest sens.
Cinci sau șase persoane au coborât și au alimentat cu benzină din bidoanele pe care le aduseseră în avion.
Între timp, potrivit presei din Ungaria, poliția sosise deja la aeroport și a încercat să-i împiedice pe ocupanții aeronavei să decoleze din nou.
Nu au avut însă succes iar după 10-15 minute de stat la Hajdúszoboszló, micul avion s-a ridicat din nou în aer.
Opt minute mai târziu, avionul a fost interceptat de aparate Gripen de la baza Kecskemét, dar aparatul - după cum se știe deja - nu a răspuns la apeluri radio sau semnale vizuale.
Autoritățile din Bulgaria au confirmat oficial abia joi dimineață că aeronava Beechcraft a aterizat în această țară, fără a preciza locul unde s-a întâmplat acest lucru.