Antena 3 CNN Actualitate Locale Avioanele MiG-21 LanceR ies la pensie! Pot fi admirate într-un ultim survol, la ceremoniile de retragere din serviciu

Avioanele MiG-21 LanceR ies la pensie! Pot fi admirate într-un ultim survol, la ceremoniile de retragere din serviciu

Redacția Antena 3 CNN
6 minute de citit Publicat la 13:21 10 Mai 2023 Modificat la 13:39 10 Mai 2023

Luni, 15 mai, de la ora 11.00, se vor desfășura simultan ceremonii în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii și în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă", Borcea, care se vor finaliza cu decolarea ultimelor aeronave MiG-21 LanceR aflate în exploatare către Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, unde vor fi retrase din serviciu.

Citeşte şi: NATO ridică starea de alertă aeriană după incidentul aviatic produs în apropierea României

[GAL layout="2"]

De la ora 12:00, Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău, își va deschide porțile pentru toţi pasionații de aviație prin activităţile dedicate Zilei Porţilor Deschise.

Publicul va putea urmări sosirea, trecerea la verticala aeroportului și aterizarea aeronavelor MiG-21 LanceR decolate de la celelalte două baze aeriene și va putea vizita muzeul unității.

„În programul evenimentului sunt incluse trecerea la verticală și aterizarea aeronavelor MiG-21 LanceR pe aerodromul Bacău, ceremonia militară și religioasă, vizitarea muzeului unității și a expoziției statice cu tehnica și materialele aflate în dotarea unității.

În cadrul evenimentului vor fi susținute alocuțiuni și se vor acorda distincții onorifice.

La activitate vor participa reprezentanți din cadrul autorităților administrației publice centrale și locale, eșaloanelor superioare, societății Aerostar S.A. Bacău, comandanților aparținând structurilor Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională din cadrul Garnizoanei Bacău, asociațiilor de utilitate publică și instituțiilor culturale din municipiul Bacău”, anunţă Baza 95 Aeriană „Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”.

Accesul publicului în incinta bazei se va face începând cu ora 12.00, iar intrarea este gratuită

„Accesul persoanelor în unitate se va face pe la punctul de control al unității cu verificările corespunzătoare, nefiind permise deținerea de băuturi alcoolice, arme albe, bagaje voluminoase sau alte obiecte interzise.

De asemenea, avem rugămintea ca persoanele care doresc să participe, să folosească mijloacele de transport în comun deoarece locurile din parcarea unității sunt limitate.”, mai precizează reprezentanţii Bazei 95 Aeriană.

Aeronavele MIG-21 LanceR vor fi scoase din serviciu în baza Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. 083 din 18.05.2022, pentru aprobarea Memorandumului privind „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”, din cauza numeroaselor accidente şi defecţiuni din ultimii 30 de ani.

Lista completă a MiG-urilor prăbuşite în România din 1994 până astăzi. În total, 26.

20 aprilie 2021 - Un avion MIG s-a prăbușit în județul Mureș, în timpul unui zbor de antrenament. Avionul s-a prăbușit în localitatea Dedrad, într-o zonă nelocuită, iar pilotul s-a catapultat.

7 iulie 2018 - Un avion MiG-21 LanceR s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul avionului a murit. El avea 36 de ani şi era pilot-şef în cadrul Escadrilei 861 Aviaţie Luptă, Baza 86 Aeriană Feteşti, având 400 de ore de zbor, din care 250 erau cu MiG – 21.

12 iunie 2017 - Un MiG 21 Lancer s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat. Pilotul, Adrian Stancu, a scăpat cu viață. El a anunţat că avionul său are probleme majore la motor, în timpul manevrelor de aterizare.

1 noiembrie 2010 - Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.

22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită "instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă". Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.

8 martie 2005 - Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.

26 august 2004 - Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.

26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.

23 octombrie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

26 martie 2002 - Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.

21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

13 iulie 2001 - Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.

17 august 1999 - Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei.

12 mai 1999 - Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.

10 decembrie 1997 - Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.

22 mai 1997 - Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.

29 august 1995 - Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.

27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.

14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.

6 octombrie 1994 - Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.

9 august 1994 - Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.

18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.

10 martie 1994 - Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.

2 martie 1994 - Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.

Citește mai multe din Locale
» Citește mai multe din Locale
TOP articole