Antena 3 CNN International News Avionul cu un singur om la manșă, un plan care stârnește furia piloților comerciali. Este amintit dezastrul zborului Germanwings 9525

Avionul cu un singur om la manșă, un plan care stârnește furia piloților comerciali. Este amintit dezastrul zborului Germanwings 9525

Avioanele comerciale din anii '50 ai secolului trecut erau conduse de un echipaj de cinci persoane: doi piloți, un operator radio, un navigator și un inginer de zbor.

de Redacția Antena 3 CNN    |   

Cu timpul, progresele tehnice înregistrate au eliminat treptat nevoia ultimelor trei membri, făcând posibilă pilotarea în siguranță a unui avion de pasageri cu doar doi piloți.

De aproximativ 30 de ani, acesta este standardul în aviația comercială mondială.

În curând, însă, lucrurile ar putea merge chiar mai departe: unul dintre cei doi piloți rămași ar putea fi trimis acasă, relatează CNN.

Dacă primul ofițer pleacă, la bord rămâne doar căpitanul. Multe avioane de mici dimensiuni precum și multe modele de aeronave militare sunt deja pilotate de un singur pilot.

Pentru aviația comercială, acest pas înseamnă o aventură într-o lume nouă.

O tranziție dificilă: mai multe sarcini pentru pilotul "supraviețuitor" și mai multă automatizare

"Tranziția de la un cockpit cu doi piloți la unul cu un singur pilot va fi semnificativ mai dificilă decât tranzițiile de la un cockpit cu cinci persoane la unul pentru două persoane", se arată într-un studiu  al NASA din 2014 privind operațiunile cu un singur pilot.

Agenția spațială americană a făcut cercetări în domeniu timp de peste 10 ani.

Studiul citat afirmă că o tranziție implementată corespunzător ar putea aduce economii cu costurile de operare, menținând, în același timp, un grad de siguranță la nivelul operațiunile comerciale convenționale cu doi piloți.

Tranziția de la doi piloți la un pilot s-ar putea face prin creșterea "considerabilă" a automatizării în cabina de comandă, alocând mai multe sarcini computerelor.

O altă variantă ar fi transferarea de sarcini din cockpit către personalul de la sol, pilotul de la bord fiind, astfel, membru al unui "echipaj distribuit".

Această din urmă abordare pare mai fiabilă, cel puțin pe termen scurt, deoarece o mare parte din ceea ce este necesar pentru implementarea ei există deja. 

"Din punct de vedere tehnologic, am putea argumenta că, în multe cazuri, suntem deja într-o astfel de situație", spune Patrick Smith, pilot pe  Boeing 767 și autorul cărții și blogului de succes "Întreabă pilotul".

"Pe de altă parte, (cu un singur pilot) se elimină anumite redundanțe și am o problemă cu asta, pentru că lucrurile pot deveni în foarte solicitate în cabina de comandă chiar și cu doi piloți, până la punctul de saturație cu sarcini pentru amândoi", adaugă el

Piloții ripostează

Companiile aeriene presează introducerea standardului cu un singur pilot doar pentru economii financiare, ci și din cauza lipsei de personal calificat care se profilează la orizont.

Boeing prognozează un necesar de 600.000 de piloți noi în următoarele două decenii.

Însă, potrivit unor estimări, va exista un deficit de cel puțin 34.000 de piloți la nivel global până în 2025. 

Reducerea numărului de piloți din unele echipaje sau aeronave ar putea ajuta la atenuarea efectelor deficitului.

Însă, potrivit CNN, opoziția fermă la tranziția către cursele comerciale cu un singur om în cockpit va veni chiar din partea piloților.

"Asta, atât pentru faptul că pledăm pentru a ne salva locurile de muncă, cât și pentru că avem o înțelegere destul de bună a modului în care funcționează avioanele comerciale și a mărimii provocărilor implicate", arată pilotul Patrick Smith.

ALPA, cel mai mare sindicat al piloților de linie din lume, a publicat în 2019 un document despre pericolele operațiunilor cu un singur pilot.

ALPA consideră tranziția drept "prematură" și bazată pe multe tehnologii costisitoare, insuficient testate.

Potrivit ALPA, "cea mai importantă caracteristică de siguranță a aeronavelor de transport, acum și în viitorul apropiat, presupune ca în cockpit să se afle doi piloți profesioniști cu experiență, pregătiți și odihniți".

Dezastrul Germanwings 9525 s-a produs după ce co-pilotul s-a încuiat în cockpit

Documentul sindicatului piloților avertizează că niciun sistem autonom nu poate compensa un pilot care nu-și mai poate exercita atribuțiile și că există numeroase exemple de incidente în care a fost nevoie de doi piloți în cabină pentru face față defecțiunilor unor echipamente și a evita un dezastru.

Un astfel de incident, adesea citat ca exemplu de colaborare în cabina de pilotaj, este aterizarea pe râul Hudson a zborului US Airways 1549, ale cărui motoare au fost scoase din funcțiune după impactul cu un stol de păsări.

Grație colaborării perfecte dintre căpitanul Chesley „Sully” Sullenberger și primul ofițer Jeff Skiles, aterizarea forțată nu s-a soldat cu victime.

Dimpotrivă, în cazul zborului 9525 Germanwings din 2015, dezastrul a lovit după ce în cabina de pilotaj a rămas doar co-pilotul Andreas Lubitz. Acesta a încuiat cockpitul și a prăbușit aparatul în munți, în timp ce căpitanul se afla la baie. 

Toate cele 150 de persoane aflate la bord au murit. Ancheta a relevat că Lubitz urmase în trecut tratament psihiatric pentru tendințe suicidare.

Acest din urmă caz este deseori menționat pentru a evidenția riscurile situației în care la comenzile unei aeronave rămâne un singur om.

Subiecte în articol: Patrick Smith NASA ALPA
TOP articole pe Antena 3 CNN:
Parteneri
Cele mai noi știri pe ANTENA 3 CNN
» Vezi toate știrile
Obțin Marine le Pen și Jordan Bardella majoritatea absolută?