Bacalaureat, Live, Sieranevada, Selfie, oricare ne-ar fi genul, filmul românesc produce. Pentru toate gusturile.
Se spune însă că produce doar pentru festivaluri. O să încercăm să vă demonstrăm că nu e așa și că să vedeți filme românești e la fel de cool ca și House of Cards.
Despre filme, despre TIFF, ce lansări urmează, despre o vară fiebrinte, alături de Cătălin Anchidin, PR de film.
”Publicul din România are ce să bifeze în această vară. Festivalurile din România au crescut în timp, dacă ne gândim la TIFF, poate fi comparat cu festivaluri importante din afară, cred că este un pic mai mare decât festivalul de la Sarajevo. Lipsa cinematografelor, care e o problemă constantă, lipsa distribuției a unor filme ale cinematografiei europene...Numărul de cinematografe a crescut odată cu apariția mall-urilor, dar la capitolul săli de cinema există orașe întregi, județe întregi în care nu există o sală” spune Cătălin Anchidin.
”Festivalurile de film sunt și o salvare. Dacă stau și mă gândesc acum, Galațiul și-a rezolvat între timp problema. Hai să luăm orașe mai micuțe. Câmpulung Moldovenesc nu are cinematograf, Timișoara are cinematografe în mall, dar nu există cinematografe de bulevard dotate corespunzător. Nici în București nu mai sunt atât de multe. Patria e închis, Scala e închis. Dacă ai fi operator de cinematografe, prioritare sunt blockbustere” crede Cătălin Anchidim.
De ce nu sunt blockbustere românești?
”Anul trecut am avut, totuși, chiar două. Selfie 69 și Două lozuri. Filmele românești încă sunt subfinanțate. Există și rețeta Două lozuri, făcută cu bani de acasă. Din păcate, în momentul de față nu putem să ne comparăm la nivel de producții comerciale, pentru că nu există bani. Punct”.
”Când lansăm un film nou, prima întrebare nu este când e premiera, ci când apare pe torenți. Cât de greu au ajuns și platformele VOD în România. Oamenii nu sunt dispuși să plătească pentru servicii de calitate, preferă să caute pe site-uri pirat, pentru că e mult mai ieftin. Există această poveste, de ce să plătesc pentru ceva care deja există online?” a continuat Cătălin Anchidim.
Ce filme vedem vara asta?
” Vă recomand debutul lui Daniel Sandu. Niște puști dintr-un seminar teologic dau nas în nas cu un sistem abuziv, corupt. Acțiunea se petrece în anii '90, adolescenți care se trezesc într-un sistem închis. E un film în care se întâmplă niște lucruri și te ține cap-coadă. Anul trecut au fost niște filme în care se întâmplau niște lucruri”.
România nu a avut anul acesta niciun film la Cannes
”Printre filmele care au fost pe lista scurtă avem Soldații, o poveste mai specială care se petrece în cartierul Ferentari. Coaliția pentru familie va avea sigur o reacție pentru care va trebui să muncim. La Aferim, începând de la câteva zeci de mesaje pline de cuvinte dure, continuând cu mesaje antisemite și un val de hatereală pe forumuri, reacțiile sunt destul de vehemente. De cele mai multe ori oamenii au reacții fără să fi văzut filmul. Refuză by default să meargă la cinema, pentru că au auzit ei. Există și preconcepția că filmul românesc nu e foarte catchy, e și un soi de ipocrizie, publicul nu e dispus să se vadă pe marele ecran, fac referire clară la momentele în care în film se înjură și toată lumea are o reacție aberantă, suntem cumva ipocriți și neasumați. Pe stradă se înjură ca la ușa cortului, dar când le vedem pe ecran avem o problemă. Noi așa vorbim. Nu la nivel global, dar cu toții folosim cuvinte total neortodoxe”
Ce filme românești au șanse la festivalurile din 2018
”Breaking News al Iuliei Rugină, un film în care voi jurnaliști vă puteți regăsi. Se lansează în octombrie. Pentru festivalurile de anul viitor e greu de pariat. Pariez pe Radu Jude care începe filmările pentru lungmetrajul lui, e un titlu de lucru
Cinematografia românească este un brand
”Înainte să ne mândrim cu oaia ca brand, cred că cinematografia românească este un brand, pe lângă Simona Halep și alte două nume. Prezența noastră la festivaluri e un atu. Ați văzut câtă dramă a fost că nu a fost niciun film românesc la Cannes. Jurnaliștii s-au întrebat de ce. Răspunsul firesc este că există și alte festivaluri importante, despre care publicul din România ar trebui să afle. Karlovy Vary este la nivelul selecției ca și Cannes, dar nu are glamour ca festivalul francez”
Emisiunea este LIVE pe antena3.ro și Facebook @Antena3Romania.
Antena 3 la lansat joi, de la ora 15.00, un nou proiect, “antena3.ro LIVE, cu Maria Coman”, un format săptămânal de interviuri exclusiv online, care va aborda temele momentului şi le va analiza împreună cu cei în măsură să ofere răspunsuri.
Înregistrările dezbaterilor pot fi găsite și pe canalul de Youtube antena3ro.