Mariei Coman îi place foarte mult să meargă la teatru, dar spune că uneori este deranjată de abordările ciudate. „Eu sunt un spectator oarecare, nu vreun mare critic. Dar, ca spectacor oarecare ce sunt, nimic nu mi s a părut mai fascinant în ultimii ani ca viziunea lui Victor Ioan Frunză. Am văzut Zbor deasupra unui cuib de cuci in regia sa și credeți-mă, desi probabil cu toții știm povestea, e altceva. Am văzut Romeo si Julieta, ce poate fi nou la Shakespeare, v-ati putea întreba. Ei bine, TOTUL e nou. Am văzut Visul unei nopți de vară la care am râs realmente cu lacrimi. Le am și pe celealte pe listă, numai să găsesc bilete, pentru că e bătaie”, spune Maria Coman.
Astăzi vorbim despre teatru, despre reinventarea acestuia, despre tinerii care, poate nu știați, chiar reușesc să umple sălile de spectacol. „Iar eu vreau să știu pur și simplu de unde îi vin ideile domnului Frunză, care va fi invitatul meu și căruia îi mulțumesc mult mult pentru șansa acestui dialog”, mai spune Maria Coman.
Regizorul Victor Ioan Frunză- „E o artă de echipă. Eu nu cred în regizorul care dă porunci, e important să creezi o atmosferă de libertate, în care ideile vin. Există o chimie a ideilor. Ca regizor, știi unde vrei să ajungi, dar drumul nu prea îl știi. De aceea intervin actorii, coregraful.. E foarte important, trebuie ținut seama și de public. Ținând seama de el, incluzându-l în ecuație..”.
„E o luptă permanentă pentru a ne câștiga publicul, pentru a-l menține. La Teatrul Metropolis am încercat să facem binomuri teatrale, în care avem piese mai complicate. Alături, punem piese de o largă accesibilitate, astfel încât publicul să aibă diversitate. „Zbor deasupra unui cuib de cuci” mi se pare că are o altitudine intelectuală.. Cele două aspecte, accesibilitatea și altitudinea intelectuală trebuie să se potrivească. Puteți vedea îi peisajul teatral spectacole la care nu vine nimeni”.
„Rostul teatrului este să fie și înțeles. Se duc departe unii regizori și din cauza unui egoism pe care îl au. Vor să facă experimente, să fie moderni. Oricum, modernismul, din punct de vedere istoric, e depășit deja. Acest lucru vine și din cauza unei concentrări greșite a multor artiști. Se concentrează mult pe premii, pe succesul de pe hârtie, nu pe succesul adevărat al teatrului, care e succesul publicului, până la urmă”.
„Visul unei nopți de vară este la bază o comedie. Textele shakespeariene au fost scrise pentru oameni care nu aveau o pregătire. La muzică ne-am gândit să folosim muzică de epocă. Ne-am gândit la ce ar sluji cel mai bine unui mediu atât de nebunesc și așa am ajuns la acele soluții. Ne-am gândit că în mintea unui om, muzica trebuie să sune concret. Succesul unui spectacol depinde în mod esențial de creația actorilor. Nu cu orice fel de actori poți face ce facem noi”.
„Dacă înțelegi o piesă printr-o frază. De exemplu, cum e la Romeo si Julieta, că un băiat iubea o fată și părinții nu erau de acord, e ce trebuie”.
„Sunt actori cu care nu am putut lucra și la care am și renunțat. Trupa pe care o avem acum s-a construit în timp, dar și prin renunțări. E acest clișeu că avem mulți actori tineri, dar nu oricine poate reuși. Mai e un amănunt important. Actorii cu care lucrez sunt foarte talentați, dar sunt și foarte dedicați meseriei lor. Eu asta caut. Actorii aceștia vin dimineața la teatru și pleacă noaptea. Fac întotdeauna înainte de spectacole repetiții, deși spectacolele s-au jucat de multe ori. Dacă ai o astfel de dăruire, ai și un mod de viață sănătos”.
„Unul din criterii e să putem dezvolta pe toată lumea și alt criteriu este publicul. Am avut mari emoții când am pus în scenă Amadeus. A fost mai mult de două ore jumate și ne gândeam că e prea lung și lumea nu va veni. Dar a avut mare succes. Publicul trebuie antrenat”.
„Am jucat Hamlet și la Caracal, chiar în festival. Am avut surpriza și vă mărturisesc că n-am crezut că va funcționa în condiții așa bune, dar publicul a fost cu noi”.
„S-a întâmplat să avem mult Shakespeare. Vă mărturisesc că nu am făcut asta până la 40 de ani, nu m-am simțit pregătit pentru Shakespeare. E un autor necesar, cum și Caragiale e un autor necesar”.
„S-a urmărit ca și în film și în teatru să fie acest succes de festival. Nu s-a urmărit succesul de public. S-a dezvoltat o cultură a festivalului care are limitele ei. E bine de înțeles că rolul teatrului nu e de a învăța publicul ce e bine și ce e rău. Teatrul are rolul lui bine definit, de a pune întrebări, puncte de suspensie, nu de a da răspunsuri”.
„Am în plan o piesă foarte frumoasă, „Nora”, pentru care am făcut o distribuție complet nouă, o grupă mică. Sunt și mai mici decât ceilalți. „Nora” e o piesă și despre condiția femeii, fără a fi vorba de feministe agresive. E o piesă foarte interesantă, de aceea am ales să o pun. O să aveți niște surprize când va fi gata. Punerea în scenă va fi făcută la Centrul Cultural Lumina. Vrem să aducem în fața artiști tineri”.
„De câțiva ani, vreo 15, când mi-am dat sema că știu să fac teatru, am ales să mă ocup și de promovarea artiștilor. Generația noastră a fost foarte sprijinită. Foarte greu înființezi un teatru, proiectele sunt puține. Am luat decizia de a-mi modifica programul regizoral pentru a face această muncă de suport”.
„Teatrul e o formă de lectură. Atunci când pui în scenă o piesă.. dacă noi doi citim aceeași piesă, înțelegem lucruri diferite. Dacă poți face pe scenă această lectură pe înțelesul cât mai multora e un lucru excelent”.
Antena 3 a lansat joia, de la ora 15.00, un nou proiect, „antena3.ro LIVE, cu Maria Coman”, un format săptămânal de interviuri exclusiv online, care va aborda temele momentului şi le va analiza împreună cu cei în măsură să ofere răspunsuri.
Înregistrările dezbaterilor pot fi găsite și pe canalul de Youtube antena3ro.