Antena 3 CNN Externe ANALIZĂ. „Schimbarea la față” a lui Donald Trump și reformele Kamalei Harris: schimbarea radicală a campaniilor după exit-ul lui Biden

ANALIZĂ. „Schimbarea la față” a lui Donald Trump și reformele Kamalei Harris: schimbarea radicală a campaniilor după exit-ul lui Biden

Adrian Dumitru
4 minute de citit Publicat la 07:00 20 Aug 2024 Modificat la 07:00 20 Aug 2024

Apropierea sfârșitului verii și a momentului alegerilor din 5 noiembrie face ca ambele campanii prezidențiale americane să facă schimbări importante de strategie și de direcție în condițiile în care două evenimente au transformat radical dinamica cursei – ieșirea din joc a președintelui Joe Biden și cele două alegeri de candidați la vicepreședinție – Vance și Walz.

Dacă fostul președinte Trump încearcă să treacă de la o campanie bazată pe insulte și atacuri personale la una ceva mai centrată pe probleme punctuale ale americanilor și pe critici ale politicilor specifice ale administrației Biden-Harris, vicepreședinta americană încearcă să-și schițeze un program clar de reformă economică.

După afirmațiile inflamatorii făcute la o conferință a jurnaliștilor de culoare din SUA, în care a pus la îndoială identitatea Kamalei Harris, Donald Trump a fost sfătuit de consilieri să renunțe la insulte și la astfel de atacuri pentru că ele sunt contraproductive.

Așa-zisa „schimbare la față” a lui Donald Trump

Primul episod al „schimbării la față” a lui Donald Trump s-a desfășurat vineri, când fostul președinte, înconjurat de produse de pe masa de zi cu zi a americanilor – cârnați de porc, cereale, pâine sau unt – s-a lansat într-un discurs pregătit, lung de 45 de minute, în care a criticat îndelung politicile economice ale administrației Biden, creșterea prețurilor și a costurilor de trai.

O încercare timidă a lui Trump de a trece la critici cu ceva mai multă substanță, pentrucă fostul președinte nu s-a putut abține nici măcar 45 de minute să nu treacă la atacuri personale, de această dată, însă, ceva mai puțin inflamatorii – doar evident false.

Donald Trump a încercat să schimbe strategia electorală și să o atace pe Kamala Harris pentru creșterile de prețuri și ale costurilor de trai. Fostul președinta s-a prezenta la discurs cu alimente de pe masa de zi cu zi a americanilor. Foto: Getty Images

Trump a numit-o pe Kamala Harris „comunistă” și a numit strategia sa economică un „plan Maduro”. A pus, de asemenea, la îndoială iubirea de țară a vicepreședintei americane, inteligența sa și a continuat să repete minciuna că a câștigat alegerile din 2020.

Așa cum i-a obișnuit pe republicani, Donald Trump nu s-a sfiit să repete sferturi de adevăr sau informații de-a dreptul înșelătoare – Reuters a făcut o analiză asupra susținerilor fostului președinte și a arătat că informația conform căreia prețul la pâine sau cafea sunt mai mari este pur și simplu falsă. În fapt, prețurile la aceste produse au scăzut de-a lungul ultimului an, conform Indicelui de Preț de Consum al Agenției pentru Statisticile Muncii.

Este, totuși, un moment de cotitură pentru Donald Trump. Fostul președinte este în mod evident dezorientat de ieșirea din joc a președintelui Biden, despre care spera că va fi un candidat ușor de învins în noiembrie, pe baza sondajelor, a prestației dezastruoase din dezbatere și a lipsei generale de satisfacție a americanilor față de prestația guvernului american.

Adevărate sau nu, afirmațiile lui Donald Trump legate de prețuri sau de planurile economice ale Kamalei Harris reprezintă o schimbare radicală de strategie și reprezintă o încercare a fostului președinte de a se conecta cu potențialii săi votanți, mulți dintre ei încă afectați de inflația mare care a caracterizat mandatul lui Joe Biden.

Întrebarea rămâne, însă, dacă Trump poate să rămână pe acest mesaj și să renunțe la insulte și atacuri personale. În mare parte, însă, discursul său despre prețuri și inflație și americanii de rând, susținut în mod ironic la o stațiune de golf de-a sa, a fost plin tot de diatribe bizare, discuții despre teorii ale conspirației și declarații complet lipsite de sens – „sunt un mare fan al electricității”, spune el la un moment dat.

Reformele economice ale Kamalei Harris

Tot vineri, vicepreședinta Kamala Harris și-a făcut publice planurile economice pentru posibilul mandat prezidențial. În cadrul unei opriri de campanie la Raleigh, în Carolina de Nord, stat extrem de competitiv pe care democrații speră să-l câștige în acest an, Harris a vorbit despre problemele economice de zi cu zi ale oamenilor – costurile mari la alimente, costurile tot mai mari ale formării unei familii sau ale achiziționării unei locuințe.

Virajul celor două campanii spre problemele economice vine în contextul în care majoritatea votanților spun că economia este prioritatea lor principală când vine vorba de decizia în alegeri.

Sondajele arată că votanții îl consideră pe Trump mai apt în ce privește economia, deși Harris a început să câștige teren în mod consistent.

În mod tradițional, candidatul republican este văzut de americani ca fiind mai bun pentru economie, o părere nesusținută de realitate – majoritatea problemelor economice grave cu care s-au confruntat SUA în ultimii 20-30 de ani fiind generate de administrații republicane – o rată crescută a șomajului în timpul președinției lui H.W. Bush, învins de Clinton în 1992, marea recesiune în timpul lui W. Bush, și explozia deficitului în timpul lui Trump.

Kamala Harris spune că vrea să construiască o „economie a oportunităților” și să rezolve problemele economice care îi afectează pe americani.

„Costurile sunt încă mult prea mari. La un nivel mai profund, pentru mult prea mulți oameni, fără să conteze cât de mult muncesc, pare mult prea dificil să reușească. Ca președinte, voi fi concentrată la maximum să creez oportunități pentru clasa de mijloc care să le dezvolte securitatea economică, stabilitatea și demnitatea”, a spus Harris.

Printre planurile sale, se numără interdicții pentru creșterea prețurilor la alimente, ajutoare pentru tineri care vor să-și cumpere prima casă sau care vor să-și construiască o casă. Majoritatea lor necesită un vot în Congres.

Harris nu pare că vrea să sublinieze în vreun fel identitatea ei etnică sau de gen pentru a câștiga puncte electorale – din acest punct de vedere, vicepreședinta americană merge pe o abordare mai degrabă de tip Obama decât de tip Hillary Clinton

Dacă în 2016 campania lui Clinton a folosit constant ideea alegerii primei femeie președinte din istoria țării, abordarea lui Harris pare să fie mai degrabă aceea de a sublinia trecutul său profesional și competențele obținute în diferitele funcții pe care le-a ocupat.

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole