Potrivit legislației în vigoare, doar elevii din învățământul preuniversitar de stat cu medii de peste 9,50 sau care obțin premii și distincții la olimpiade și concursuri internaționale pot beneficia lunar de burse de performanță și de burse de merit.
"Am gândit acest proiect de lege pentru a stimula competitivitatea în școli și, implicit, pentru a contribui la creșterea nivelului de performanță a învățământului din România. Totodată, proiectul de lege își propune să îndrepte o inechitate, chiar o discriminare aș putea spune, față de elevii înscriși la școlile private acreditate care, deși au rezultate bune la învățătură și participă la olimpiade și concursuri internaționale, alături de colegii lor din învățământul preuniversitar de stat, nu beneficiază de burse de merit sau de performanță.
Sunt de părere că performanțele la învățătură ale elevilor din învățământul particular nu trebuie sancționate din cauza unei presupuse bunăstări a părinților. Toți elevii sunt egali și trebuie tratați fără discriminare. Potrivit principiului 'resursa financiară urmează elevul', la fel și bursele de merit și cele de performanță trebuie acordate elevilor care merită, indiferent dacă aceștia sunt înscriși în învățământul de stat sau particular.
Mă bucură totodată că și foarte mulți dintre colegii mei parlamentari, cărora le mulțumesc, susțin necesitatea acestei corecții. Revin cu afirmația conform căreia orice sumă alocată unui elev nu reprezintă o cheltuială ci o investiție!", a declarat Ana Loredana Predescu.
Potrivit datelor oficiale din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România, numărul total al elevilor din unitățile de învățământ particular autorizate/acreditate, din 2022, este de 131.971.
Raportat la procentul elevilor din învățământul de stat, care beneficiază de burse de performanță și de merit, estimările arată că aproximativ 15.700 de elevi din învățământul particular ar putea beneficia, în aceleași condiții precum colegii lor de la stat, de burse de merit și de performanță.