Până în 2023, punctul de amendă a fost limitat la 145 de lei, însă, începând cu 2024, în absența plafonării, amenzile pot crește considerabil.
În conformitate cu noile prevederi, există cinci clase de sancțiuni, variind de la 660 lei pentru clasa I (2-3 puncte-amendă) la 33.000 lei pentru clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă).
- clasa I (2-3 puncte-amendă): 660 – 990 lei;
- clasa a II-a (4-5 puncte-amendă): 1.320 – 1.650 lei;
- clasa a III-a (6-8 puncte-amendă): 1.980 – 2.640 lei;
- clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă): 2.970 – 6.600 lei;
- clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă): 6.930 – 33.000 lei.
Practic, cea mai mică amendă pe care o poate primi un șofer, ar fi de 660 lei. Iar cea mai aspră sancțiune ar fie de 33.000 de lei, adică aproximativ 6.600 de euro.
Dacă Executivul va decide să renunțe la plafonarea punctului de amendă, sancțiunea pentru șoferii care circulă cu ITP expirat va fi uriașă.
Cât va fi amenda pentru ITP expirat în 2024
În special, conducătorii auto cu ITP expirat se confruntă cu riscul de a primi două amenzi distincte.
Prima sancțiune, pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil, variază între 9 și 20 de puncte-amendă.
A doua amendă, pentru conducerea unui vehicul a cărui înmatriculare a fost suspendată, implică 20 de puncte-amendă.
Prin urmare, în 2024, în situația în care un șofer este prins cu ITP expirat, amenzile acumulate ar putea varia între 9.570 lei și 13.200 lei, iar pe lângă aceasta, talonul și plăcuțele de înmatriculare ale vehiculului vor fi reținute, potrivit Pro Motor.