Una dintre problemele principale cu care se confruntă România este legată de managementul deșeurilor. Atât în marile orașe, cât și în micile comunități, de obicei, gunoiul este depozitat direct la groapă fără a fi sortat, reciclat și refolosit.
Conform statisticilor, rata de reciclare în țara noastră este de doar 11%, în timp ce media europeană atinge 45%. Anual, în România sunt gestionate peste 214 milioane de tone de deșeuri, cu 42 de milioane de tone mai mult decât în anul 2015, spre exemplu. Suntem pe locul trei în Uniunea Europeană la gestionarea deșeurilor, după Germania și Franța.
Problema reciclării deșeurilor a fost discutată în cadrul Conferinței ”Implementarea sistemului de garanție - returnare (SGR): drepturi, obligații, educație, cooperare și beneficii”, moderată de Adrian Ursu.
Printre principalele teme abordate s-au numărat drepturile consumatorilor în procesul de returnare, obligațiile producătorilor și comercianților, rolul reciclatorului final, educația consumatorilor - campania de Comunicare, rolul școlilor și instituțiilor educaționale în promovarea sustenabilității, reducerea deșeurilor și impactul asupra mediului, oportunități economice și inovare în gestionarea deșeurilor.
De asemenea, noul sistem garanție-returnare (SGR) va intra în vigoare la data de 31 noiembrie 2023. Sistemul este compus dintr-o serie de instrumente, norme și legi, prin intermediul cărora producătorii și comercianții sunt responsabili de colectarea și gestionarea ambalajelor din sticlă și plastic puse pe piață. Scopul este, în primul rând, reducerea poluării și promovarea unui comportament responsabil față de reciclarea permanentă a acestor ambalaje.
Procesul presupune ca fiecare persoană care achiziționează o băutură (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri) de la un comerciant va plăti în mod direct o garanție în valoare de 0.50 de bani specifică ambalajului acesteia, urmând ca ulterior aceasta să fie returnată în momentul reciclării ambalajului la automatele specifice.
Alice Nichita, președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, susține că noul sistem vine atât în sprijinul comercianților, cât și al cetățenilor, iar problema deșeurilor plastice va fi soluționată. Potrivit acesteia, pentru fiecare pet reciclat, cetățeanul va primi o garanție fie cash, fie sub formă de voucher.
”Cu siguranță, producătorii de băuturi răcoritoare pe care îi reprezint în cadrul Asociației Naționale de Băuturi Răcoritoare sunt pregătiți și au o responsabilitate pentru design-ul și implementarea acestui sistem, fie că vorbim de parteneriat instituțional, fie că vorbim de partneriatul acesta larg de care ne bucurăm astăzi. Trebuie să înțelegem că fiecare dintre noi are un rol, o responsabilitate, în tot acest proces.
În calitate de producători, de-a lungul anilor am avut nenumărate dialoguri cu privire la condițiile sau la principiile pe care sistemul trebuie să le îndeplinească și ne gândim, în primul rând, la consumatori, pentru că ei sunt în centrul sistemului și acesta trebuie să funcționeze foarte simplu.
În momentul în care vin, la oricare dintre comercianți să-și cumpere băutura preferată, vor plăti această garanție de 0,50 de bani. De altfel, aceasta este doar o garanție pe care și-o pot recupera de îndată ce se vor întoarce cu ambalajul oriunde, pentru că nu sunt condiționați nici de bon, nici de magazinul unde au cumpărat și să se întoarcă în același loc. Deci își vor recupera această garanție fie în cash, fie sub formă de voucher valoric și vor contribui, de această dată, la o Românie mai curată.
Nu întâmplător ne-am dorit ca acest sistem să intre în vigoare înainte de 2025, pentru că din 2025 Uniunea Europeană impune niște ținte mult mai ambițioase de colectare și reciclare, apoi vorbim de directiva plasticului de unică folosință, care vine cu ținte și mai ambițioase pentru 2029 și, ulterior, trebuie să gândim în avans”, a declarat Alice Nichita, președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate.