Antena 3 CNN Actualitate Ajutor financiar pentru românii care schimba mașina veche cu una nouă

Ajutor financiar pentru românii care schimba mașina veche cu una nouă

Georgiana Botez
2 minute de citit Publicat la 11:39 26 Iul 2021 Modificat la 11:40 26 Iul 2021

Aflat la Oradea, ministrul Mediului, Tánczos Barna, a declarat că vârsta parcului auto din România trebuie redusă cât mai repede. Potrivit acestuia, această măsură prin care se dorește reducerea numărului de mașini mai vechi de 15 ani va trebui susținută financiar. Astfel încât, la nivelul Uniunii Europene ar urma să se constituie un fond social de climă. Iar cei care vor dori și-și schimbe mașinile vechi cu unele mai noi vor primi un ajutor financiar. 

Până în 2050 presiunea va fi una foarte mare, susține Tánczos Barna, atât în România cât și în celelalte state membre UE, însă tendința va fi una foarte clară, și anume că trebuie redusă poluarea cu orice preț.

Mai mult decât atât, în acest demers vor fi implicate și autoritățile locale, prin reducerea cantității de carbon emis de instituții, școli, spitale sau primării. Ministrul a vorbit și despre susținerea din surse de la bugetul de stat pentru cei care vor renunța la mașinile vechi și care ar urma să primească despăgubiri care să reflecte valoarea mașinii pe piață. Asta înseamnă că aceștia vor putea primi bani atât de la nivelul Uniunii Europene, cât și de la autoritățile din țara noastră. 

Guvernul pregătește noua taxă auto. Proprietarii mașinilor vechi sunt vizați

Guvernul va stabili, până la finalul anului, cum va fi noua taxă auto. Sunt luate în calcul mai multe ipoteze, precum plata unui impozit mai mare, în funcție de emisiile de dioxid de carbon, sau introducerea unei roviniete în orașe.

După ce Comisia Europeană a cerut descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, ministrul Mediului propune plata unei taxe la cumpărare.

Despre acest subiect a vorbit jurnalistul Alexandru Lancuzov, într-o intervenție telefonică la Antena 3.

”Se poate spune că este o nouă abordare în privința taxei auto, un subiect sensibil și cu mare impact în rândul celor 7-8 milioane de șoferi din România. O taxă auto percepută poate sub forma unui impozit este doar o parte a problemei principale, și anume vechimea și starea parcului auto din România.

Vedem că la fiecare mașină nouă cumpărată alte 4 autoturisme rulate din import intră în țară cu o vechime destul de mare, 12 ani în medie. Și nu doar vechimea este problema, ci și starea tehnică. Ele vin cu o anumită uzură, care, evident, se accentuează de șoselele ciuruite de la noi.

Autoritățile ar trebui să încurajeze achiziția mașinilor noi

Așadar, autoritățile trebuie să gândească și să aplice un plan integrat în primul rând de incurajarea achiziției mașinilor noi, și aici vorbim de Programul Rabla, acele eco-bonusuri consistente de 1.500 de euro, până la 9.500 de euro pentru achiziția unui autoturism nou, electric, în paralel cu descurajarea cumpărării de autovehicule vechi.

Trebuie să vedem cu toții ce se întâmplă pe șosele. E foarte greu de explicat cum unele mașini, adevărate bombe pe roți, cazane pe roți, trec, dacă trec, Inspecția Tehnică Periodică.

Ce ar putea include un impozit auto

Cred că e bine să gândim o taxă diferențiată, în funcție de norma de poluare, de capacitatea cilindrică, te tipul carburantului și de anul fabricației.

Nu neapărat aș merge pe acest prag de 15 ani, pentru că, din experiență, știm că o mașină de 15 ani, cu un motor mic bine întreținut și pe benzină, poluează mai puțin decât o mașină relativ mai nouă, diesel, cu un motor foarte mare și prost întreținută.

Este o ecuație cu foarte multe elemente de luat în calcul, dar odată și odată trebuie atacată problema”, a declarat la Antena 3 Alexandru Lancuzov.

 

Etichete: Tanczos Barna
Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole