Antena 3 CNN Economic România a primit finanțări de aproape 260 de milioane de euro de la Comisia Europeană pentru trei proiecte de infrastructură

România a primit finanțări de aproape 260 de milioane de euro de la Comisia Europeană pentru trei proiecte de infrastructură

Redacția Antena 3 CNN
4 minute de citit Publicat la 21:08 17 Iul 2024 Modificat la 21:08 17 Iul 2024

Comisia Europeană a anunţat miercuri proiectele câştigătoare la ultimul apel de proiecte din Mecanismul pentru Interconectarea Europei, iar România a primit finanţări pentru trei proiecte de infrastructură, în valoare totală de aproape 260 de milioane de euro, potrivit unui comunicat al europarlamentarului Adina Vălean, fost comisar european pentru transporturi, citat de Agerpres.

Un prim proiect care a primit finanţare este Fast Danube 2, care va îmbunătăţi condiţiile de navigabilitate pe sectorul dunărean comun al României şi Bulgariei. Proiectul a fost depus de Regia Autonomă Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi, iar suma exactă a finanţării este de 195.499.818 euro.

"Dunărea a fost o prioritate în mandatul meu de comisar pentru transporturi şi mă bucur că un proiect care trenează de mulţi ani, Fast Danube 2, a fost în sfârşit depus cu succes şi finanţat de Comisia Europeană cu aproape 200 de milioane de euro. Ducerea la bun sfârşit a acestui proiect ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 de zile pe an de navigabilitate. Îmbunătăţirea navigabilităţii pe Dunăre e mai necesară ca oricând, luând în calcul noile realităţi geopolitice din estul Europei", a declarat Adina Vălean, citată în comunicat.

De asemenea, pentru reabilitarea căii ferate Valea Călugărească - Buzău a fost acordată suma de 45 de milioane de euro.

"Un alt proiect finanţat în acest ultim apel de proiecte din fondurile Mecanismului pentru Interconectarea Europei este reabilitarea căii ferate Valea Călugărească - Buzău. Suma acordată este de 45 de milioane de euro. De asemenea, România, împreună cu Republica Moldova şi Ucraina, primeşte aproape 14 milioane de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii la frontierele Galaţi, Giurgiuleşti, Reni", a adăugat europarlamentarul.

Comisia Europeană a selectat 134 de proiecte de transport în acest apel de proiecte, din 408 aplicaţii, majoritatea fiind proiecte de cale ferată şi cursuri de apă navigabile.

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a demisionat pentru a prelua mandatul de la Parlamentul European

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, şi comisarul european pentru mediu, oceane şi pescuit, Virginijus Sinkevicius, au informat preşedintele Comisiei Europene (CE), Ursula von der Leyen, că au decis să demisioneze de la CE, pentru a-şi lua în primire mandatele de la Parlamentul European, unde au fost aleşi, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. 

Demisia Adinei Vălean intră în vigoare în data de 15 iulie, iar cea a lui Virginijus Sinkevicius din 16 iulie. Pentru a asigura continuitatea activităţii Comisiei Europene, preşedintele a decis să atribuie temporar responsabilităţile pentru mediu, oceane şi pescuit vicepreşedintelui executiv Maros Sefcovic, pe lângă portofoliul său actual.

Din acelaşi motiv, preşedintele a decis să atribuie temporar responsabilităţile pentru transporturi comisarului pentru politici climatice, Wopke Hoekstra, de asemenea în plus faţă de portofoliul său actual. Preşedintele a informat de asemenea Parlamentul European şi Consiliul în legătură cu aceste schimbări temporare. 

Cine este Adina Vălean

Adina Vălean a absolvit Facultatea de Matematică din cadrul Universității din București și ulterior a obținut un master în integrare europeană și securitate la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) din București.

Adina Vălean este cunoscută pentru experiența sa în domeniul politicilor europene și angajamentul său pentru dezvoltarea unui sistem de transport european sustenabil și eficient.

Ea a fost numită în funcția de Comisar european pentru transporturi în decembrie 2019, în cadrul Comisiei conduse de Ursula von der Leyen.

Unul dintre obiectivele majore ale mandatului său a fost integrarea sectorului transporturilor în obiectivele Green Deal-ului European, care vizează reducerea emisiilor de carbon și promovarea transporturilor durabile.

De asemenea, Adina Vălean fost implicată în promovarea politicilor privind mobilitatea inteligentă, digitalizarea transporturilor și îmbunătățirea infrastructurii de transport în Europa.

În timpul pandemiei, a coordonat răspunsul sectorului transporturilor, asigurând continuitatea lanțurilor de aprovizionare și susținerea economiei europene.

O nouă ceartă în coaliţie pentru singura poziție de comisar european care revine României

După ce s-au certat pe data alegerilor și s-au invitat reciproc să își susțină candidatul, PSD și PNL se luptă acum pentru postul de comisar european. Există o singură poziție de comisariat care revine României și fiecare partid vrea altceva.

Atributul de a negocia postul pentru România îi revine lui Marcel Ciolacu, premierului României, care de altfel a și început deja discuțiile la nivel european, dar şi în coaliția de guvernare. Guvernul este cel care poartă aceste negocieri, iar premierul Marcel Ciolacu a discutat deja cu Ursula von der Leyen, cea care săptămâna viitoare va primi un vot în plenul Parlamentului European pentru un nou mandat în fruntea Comisiei Europene.

Socială-democrații își doresc Comisarul European pe Economie pentru Mihai Tudose, în timp ce liberalii ar vrea Comisarul pentru Vecinătate și Extindere pentru Rareș Bogdan.

Aici nu se înțeleg cei din coaliție și inițial a fost o înțelegere care spunea că partidul care va da candidatul la prezidențial e va ceda celuilalt partid postul de comisar european, însă cum nu s-a ajuns la un candidat comun, a picat inclusiv această înțelegere.

Vom vedea cum vor decurge negocierile în perioada următoare, mai ales cele de la nivel european, pentru că posturile de comisar ar urma să fie definitivate abia la toamnă, undeva în luna octombrie.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole